Een kritisch verdict, waarin we positieve ontwikkelingen belichten en pijnpunten blootleggen.
DOSSIER DUURZAAMHEID: zo milieuvriendelijk zijn Vero Moda, Selected en JBC
Fast fashion en sustainability staan lijnrecht over elkaar en toch zetten steeds meer merken in op duurzaamheid. Deze week nemen we in Flair de inspanningen van de grote kledingketens onder de loep met één grote vraag: hoe milieuvriendelijk is de Meir? Vandaag: Vero Moda, Selected en JBC.
De methodologie
We legden elk merk dezelfde vragen voor: hoeveel procent van de huidige collectie bestaat al uit duurzamere materialen, welke stappen zet het merk om de milieu-impact te beperken – denk aan recyclageprogramma’s en een streven naar circulariteit – en wat zijn de concrete doelstellingen inzake duurzaamheid naar de toekomst toe? Vervolgens checkten we de score van elk merk in de Fashion Transparency Index van organisatie Fashion Revolution, die merken doorlicht op basis van de informatie die ze vrijgeven over beleid, bestuur, leveranciers, productieketen, mensenrechten en klimaatinspanningen.
Al deze informatie legden we voor aan duurzaamheidsexperte Bie Noé van B.right. Noé startte in 2016 met de eerste duurzame shoppingtours van België, organiseert inspiratiesessies voor bedrijven en verenigingen en creëert duurzame trajecten op maat. Voor elk merk kwam ze tot een kritisch verdict, waarin ze positieve ontwikkelingen belicht en pijnpunten blootlegt. Op die manier wil ze de consument sensibiliseren: ‘Er moet een mentaliteitswijziging komen. Koop minder, kies voor milieuvriendelijke materialen en draag zorg voor je kleding. Als je een stuk één jaar langer draagt, verminder je de CO2-uitstoot met 25%. Ook dàt is duurzaamheid.’
De score van Selected & Vero Moda (Bestseller-groep)
- Duurzame materialen:
Voor Selected: bijna 50 % duurzamere materialen in de volledige collectie (dit najaar zal dat meer dan 50 % zijn). 100 % organisch katoen in de jeanscollectie. Duurzamere Selected Lab-lijn.
Voor Vero Moda: 11 % duurzamere materialen in de volledige collectie. Duurzamere Aware by Vero Moda-lijn.
- Transparency Index: Selected is niet opgenomen in de Index, maar de Bestseller-groep (ook o.a. Pieces, Object…) streeft voor alle merken naar transparantie en zichtbaarheid inzake de ecologische en sociale prestaties van zijn leveranciers. Vero Moda scoort 28 %.
- In-store recyclage: wordt volgend jaar gelanceerd.
- Doelstellingen: 100 % op hernieuwbare energie draaien tegen 2021. 100 % duurzaam katoen tegen 2022. 50 % duurzaam of gerecycleerd polyester tegen 2025. Cellulose en wol voor 100 % afkomstig uit verantwoorde bronnen tegen respectievelijk 2022 en 2025. 30 % minder waterverbruik tegen 2025. 100 % gerecycleerde afvalstoffen uit hoofdkantoren en logistieke centra tegen 2025. 100 % herbruikbare, recycleerbare of composteerbare winkelverpakkingen tegen 2025. Deze doelstellingen zijn onderdeel van de Fashion FWD-strategie van Bestseller. Daarbij hanteert Selected de ASAP ASAP-methode: As Sustainable As Possible As Soon As Possible.
- Het verdict van de duurzaamheidsexpert: ‘Selected belooft onder het motto ASAP ASAP om elke collectie duurzamer te maken dan de vorige, maar het blijft belangrijk om transparant te berichten over de reële vooruitgang en challenges. Capsulecollectie Selected Lab met tijdloze zwarte items uit duurzame materialen zie ik als een mooi statement tegen fast fashion. Hopelijk kan het merk andere merken binnen de groep inspireren, zoals Vero Moda, dat nog een duwtje in de rug nodig heeft. De lage individuele score in de Transparency Index baart me namelijk zorgen. Los van de duurzame Aware-collectie blijft verwerking in een breed plan van belang als Vero Moda de ambitieuze Bestseller-doelstellingen wil halen.’
De score van JBC
- Duurzame materialen: JBC kan geen exact percentage geven voor de hele collectie. Duurzamere I Am-lijn. 100 % organisch katoen in de babycollectie.
- Transparency Index: niet opgenomen in de Index, maar JBC introduceerde een eigen transparantietool op de website. Voor ecolabel I Am lees je onder het kopje ‘traceer dit item’ meer over de herkomst van het product.
- In-store recyclage: JBC verkoopt al jeans gerecycleerd uit post-consumer waste en lanceert binnenkort een recyclageprogramma in de winkels.
- Doelstellingen: JBC bekijkt voor elke productgroep waar er meer kan worden ingezet op duurzaamheid en hoe dit bereikt kan worden. Deze oefening wordt momenteel gemaakt en zal leiden tot concrete doelstellingen.
- Het verdict van de duurzaamheidsexpert: ‘JBC is typisch Belgisch en dus erg bescheiden. Zij werken gestaag aan een groene toekomst en willen vooral niet te snel of te hard roepen dat ze duurzaam bezig zijn. In 2017 wonnen ze al een Sustainability Award en onder Eco-label I Am wordt geëxperimenteerd met materialen. Wanneer een innovatie daar aanslaat, rolt JBC deze uit in de rest van de collectie.’
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier