De Franse keten stunt met T-shirts uit biokatoen aan € 3.
Duurzaam maar niet duur: Kiabi kiest voor milieuvriendelijke mode
Kiabi is aan een opmars bezig. De Franse budgetketen opende op korte tijd maar liefst zes winkels in ons land – in Brussel, Wallonië en Brugge – en heeft ambitieuze toekomstplannen. Net als andere grote modemerken trekt het volop de kaart van duurzaamheid, maar dan aan een fractie van de prijs. Is een T-shirt van € 3 uit biokatoen wel écht duurzaam? Flair vroeg het aan Aalrik Van Straaten, hoofd van Kiabi België.
Kiabi lanceerde recent een collectie basics uit biokatoen voor het hele gezin. De eerste stap naar een duurzame toekomst?
‘Wij bieden sinds vorig jaar duurzamere items aan in onze winkels, vooral basics inderdaad, en op die korte tijd hebben we enorm veel vooruitgang geboekt. Zo hebben we recent een samenwerking met het Better Cotton Initiative (een non-profitorganisatie die toeziet op katoenproductie, red.) afgesloten en streven we naar 100% organisch katoen in de nabije toekomst. Ook gebeurt de afwerking van onze jeans al volgens een innovatief proces waarbij minder water verbruikt wordt. Binnen vijf jaar moet 70% van onze volledige collectie duurzaam zijn, en tegen 2030 100%.’
Treedt het merk daarmee in de voetsporen van andere ketens zoals H&M, die al eerder gelijkaardige duurzaamheidsdoelstellingen bekendmaakten?
‘Kiabi bestaat uit een familie van 10.000 werknemers, de Kiabers. Al die mensen willen een positieve impact hebben op de wereld en hebben ons geïnspireerd om meer in te zetten op duurzaamheid, hoewel er vanuit onze klanten nog geen enorme vraag is. We volgen dus niet zomaar een trend, maar willen wel deel uitmaken van deze nieuwe evolutie.’
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Jullie verkopen momenteel T-shirts uit biokatoen aan € 3. Hoe kan een product dat zó goedkoop is toch duurzaam zijn?
‘Er zijn verschillende factoren die ervoor zorgen dat we zulke lage prijzen kunnen handhaven. Zo hebben wij meer dan 500 werknemers in Azië, die rechtstreeks in contact staan met onze producenten en langetermijnrelaties met hen opbouwen. Doordat we alle tussenpersonen elimineren, kunnen we de productie controleren én de prijs drukken. Bovendien hebben wij een enorm schaalvoordeel: wanneer we een T-shirt bestellen, gebeurt dat in oplages van twee of drie miljoen. Die we vervolgens aan € 3 per stuk kunnen verkopen.’
Druist goedkope fast fashion niet in tegen het principe van duurzaamheid?
‘Onze klanten verwachten nu eenmaal kwaliteit aan een lage prijs. Die sterke combinatie maakt ons tot wie we zijn. Of een T-shirt nu organisch is of niet, de prijs moet voor de klant hetzelfde blijven. Wij willen als bedrijf duurzaam en transparant handelen, maar wel zonder te raken aan de kernwaarden van Kiabi.’
Welke inspanningen levert het merk behalve de focus op biokatoen nog meer?
‘De collectie uit biokatoen past binnen een globale strategie rond duurzaamheid. Die kent vele facetten. Zo focussen we onder andere ook op afvalmanagement, het verminderen van plastic afval, recyclage en transport. Vorig jaar zamelden we maar liefst 38 ton textiel in via onze verkooppunten en door nieuwe vervoersmaatregelen sparen we elke week één trip rond de aardbol uit! Volgend jaar zullen we ook een eigen tweedehandswebsite oprichten. Vintage is een groeiende markt en die willen we ondersteunen. Alle Belgische winkels lopen nu al op groene stroom en binnenkort wordt het recyclageprogramma ook in dit land uitgerold. Als het op duurzaamheid aankomt, hopen we het op korte termijn even goed of zelfs béter dan onze concurrenten te doen.’
Het duurzame aanbod van Kiabi shop je hier.
Meer mode:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier