Wij hielden een grote Kleerkastenquête!
AHA: zo vaak shoppen jullie per maand (en dit zijn jullie favoriete adressen)
Begin deze zomer hielden Flair, Feeling, Libelle, Trend Style en Knack Weekend samen met e5 een grote Kleerkastenquête. De belangrijkste bevindingen over jullie shopgedrag lees je hieronder.
Hoe vaak shoppen jullie? En waarom?
1 op 2 koopt minstens elke maand nieuwe kleding. De voornaamste reden? De solden. 57 % shopt omdat er stukken met leuke kortingen te rapen vallen. Daarnaast shopt 55 % een outfit voor een specifieke gelegenheid. Denk maar aan een feestje of een diner. 49 % ziet winkelen dan weer als pure ontspanning. 31 % koopt nieuwe kleding omdat het nieuwe seizoen voor de deur staat en ze mee willen zijn met de laatste trends.
Dit vinden jullie belangrijk bij de aankoop van een kledingstuk:
Bij het scoren van nieuwe kledingstukken letten jullie vooral op:
- De kleur
- Het model
- De prijs
Bij het online shoppen vinden jullie het dan weer belangrijk dat de mogelijkheid bestaat om de items gratis terug te sturen. Indien retourneren betalend zou worden, zou meer dan de helft een online bestelling laten afhangen van de retourkosten. 1 op 4 zou wel online blijven bestellen, maar liefst 42 % zou minder vaak iets bestellen.
Waar shoppen jullie?
56 % shopt zowel in de winkel als online. Daarbij valt wel op dat jullie vaak eerst een kijkje nemen in een kledingzaak om het stuk nadien online te scoren. Zalando is daarbij de populairste webshop (69 %), maar ook webshops van modeketens zijn drukbezocht.
De hoofdreden om online kleding te kopen is omdat er naar jullie gevoel meer keuze is online. 1 op 2 maakt daarbij (altijd of meestal) gebruik van een wishlist, voornamelijk om items op te slaan voor toekomstige aankopen (72 %) of te helpen beslissen welke items uiteindelijk aan te kopen (68 %).
Hier halen jullie inspiratie:
Inspiratie voor nieuwe outfits halen jullie in de eerste plaats uit de etalages van de winkel zelf (60 %), maar meer dan de helft van de respondenten geeft ook tijdschriften aan als inspiratiebron. Slechts 1 op 4 zoekt uiteindelijk outfitinspiratie op Instagram. 12 % geeft aan al eens kleding te hebben gekocht die hen door een influencer getipt werd.
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier