Fashion Revolution Week is hét moment even stil te staan bij je kleerkast en luidop één vraag te stellen: ‘Who made my clothes?’
Voor het vijfde jaar op rij houden we in België een Fashion Revolution Week als herdenking van de Rana Plaza-ramp in Bangladesh, waarbij meer dan 1.000 mensen om het leven kwamen. De meesten onder hen waren werkzaam als textielarbeider voor merken als Mango, Primark en Benetton. Zij lieten het leven voor ónze kleren.
Om ervoor te zorgen dat deze catastrofe zich in de toekomst nooit meer kan herhalen, organiseert de vzw Fashion Revolution tal van acties en activiteiten. Het doel? Bewustwording creëren bij de consument en de mode-industrie radicaal veranderen! Wij vroegen Chloé Mikolajckak van Fashion Revolution België naar de stand van zaken.
Elk jaar brengen jullie een transparantie-index uit waarin grote modemerken worden doorgelicht. Is er verbetering op komst?
‘In 2016 is voor het eerst zo’n index uitgebracht. Toen werden er 40 merken doorgelicht en maar 12,5 % van hen publiceerde een lijst met leveranciers. Van de 100 merken die in 2017 werden doorgelicht publiceerde al 32 % een leverancierslijst uit tier one – dit zijn de fabrieken waarin er geknipt en genaaid wordt. Die publicaties betekenen niet meteen dat een merk ethisch produceert, maar zorgen wel voor meer transparantie. Zo kunnen wij dan weer ijveren voor betere arbeidersomstandigheden.’
Zijn grote ketens nog steeds de slechtste leerlingen van de klas?
‘Fast fashion-merken zijn inderdaad de slechtste leerlingen op vlak van duurzaamheid en dit komt vooral door de schaal van hun producties. Bijna elke twee weken moeten er nieuwe, spotgoedkope kledingstukken in hun winkels liggen waardoor de druk op arbeiders en milieu enorm is. Maar zelfs bij gewone of duurdere merken is de impact uiteindelijk hetzelfde als ze produceren in dezelfde landen en fabrieken.’
Wat kan je als consument doen om na te gaan of jouw kledingstuk wel ethisch is?
‘Als je niet zeker bent of jouw kledingstuk al dan niet duurzaam is, kan je steeds Rank a Brand of de Fashion Revolution Index checken. Verder roepen we nog heel deze week op om via social media een selfie te posten waarop je je kledinglabel laat zien met de vraag: Who made my clothes? Vorig jaar deden meer dan 100.000 mensen mee, een recordaantal!’
Komt er ook antwoord op de vraag?
‘Meer dan 2.400 merken reageerden op de vraag #whomademyclothes en deelden informatie over hun productieketen. Meer dan 150 merken hebben hun fabrieken bekendgemaakt.’
De Fashion Revolution komt er hoe dan ook aan. Hoog tijd dat je meedoet.
Fashion Revolution Week loopt nog tot en met 29 april. Meer info over broodnodige acties en duurzame events check je hier.
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier