Ontdek haar favorieten uit de collectie van Torfs.
Styliste Farah El Bastani verklapt dé schoenentrends van het moment
Farah El Bastani stylet niet alleen BV’s als Julie Van den Steen en Nora Gharib, maar is ook de drijvende kracht achter de Fashionated-campagnes van Torfs. Onder die noemer zet de Belgische keten seizoen na seizoen nieuwe trends in de kijker op vlak van schoenen, handtassen en kleding. Wij spraken Farah over haar missie, inspiratie en dé it-shoes van het moment.
Fashionated is een samensmelting tussen fashion & fascinated, maar wat betekent dat voor jou?
Farah: ‘Fashionated zijn betekent voor mij geprikkeld en geïnspireerd raken door mode. Dat is precies wat ik als stylist probeer te doen. Ik tracht het potentieel van mensen naar buiten brengen door middel van kleding en hen op die manier te helpen ontdekken hoe ze zichzelf kunnen uitdrukken. Ik geloof dat fashion mensen kan doen groeien en sterk in hun schoenen kan laten staan. In de juiste outfit kan je de wereld aan, iets waar Torfs ook heel erg in gelooft. Verder betekent Fashionated zijn ook aandacht hebben voor details. Een schoen is niet gewoon een schoen, het zit hem in de texturen, de kleuren, de materialen. Die liefde voor mode probeer ik met Fashionated te capteren voor Torfs en over te brengen aan de klant.’
Hoe lang werk jij al samen met Torfs?
‘Ik werk al jaren in de fashionbusiness, vooral voor magazines en met BV’s. Twee jaar geleden ben ik voor het eerst koffie gaan drinken met Lise (Conix, ceo van Torfs, red.). Zij vertelde mij over Torfs, het familieverhaal, haar visie, het belang van empowerment en de nieuwe wind die waait binnen het bedrijf. Algauw was ik ervan overtuigd dat Torfs en ikzelf dezelfde waarden en normen delen. Vier seizoenen later heb ik een team van getalenteerde mensen rondom mij en begeleid ik Torfs voor en vooral achter de schermen bij het neerzetten van de Fashionated-campagnes, -modeshows en -events.’
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Wat mogen we verwachten van de nieuwe Fashionated-collectie van Torfs?
‘Mode met een twist! Mijn rol binnen Torfs is om de vinger aan de pols van de modewereld te houden en catwalktrends uit het hogere segment te vertalen naar het grote publiek. Zo maak ik bij het aankopen een selectie die vrij inspirationeel is. Er is een deel voor de Torfs-klant van vandaag en een deel voor de de Torfs-klant van morgen. Al deze silhouetten komen aan bod in de Fashionated-campagnes, die ik samen met visual brand manager Helen en ons team uitwerk. Mode is fun, dus daar proberen we mee te spelen.’
Mijn favoriet bij uitstek is momenteel de mary-jane. Het is een super elegante schoen die je silhouet finesse geeft – very Alexa Chung.
Welke schoenentrends tip jij voor het najaar?
‘Mijn favoriet bij uitstek is momenteel de mary-jane. Het is een super elegante schoen die je silhouet finesse geeft – very Alexy Chung. Zowel de lage versie als de mary-jane met platformzool (ideaal voor wie net als ik niet al te groot is) staat heel mooi met een rok of jurk en fijne nylons of een geribd sokje. Durvers kiezen dit seizoen voor metallics, of het nu flats, hakken of enkellaarsjes zijn. Als je niet weet hoe ze te stylen: vervang je favoriete schoen door hetzelfde model in zilver, goud of brons, of ga voor een opvallende kleur zoals metallic blauw, die je dan combineert met een meer toned down of monochrome look.’
‘Tenslotte mag ik de hoge laars niet vergeten want: Girls, it’s boots season. Wat zeg ik, it’s boots year! Je vindt ze bij Torfs echt in alle mogelijke uitvoeringen: plat, met een hak, enkel- of kniehoog, in leer, suède of denim… De opties zijn eindeloos! In de nieuwe Fashionated-campagne heb ik bijvoorbeeld een mega feestelijke versie met pailletten gestyled. These boots are made for partying (lacht).’
Torfs werkt regelmatig samen met influencers. Wie maakt dit seizoen deel uit van de Fashionated-familie?
‘Samen met het influencerteam ga ik telkens op zoek naar gezichten die de waarden van Torfs uitdragen en daarom authentieke ambassadeurs zijn. Voor 2023 viel onze keuze op Tiany Kiriloff. Tiany is hét perfecte voorbeeld van een family lady met pit en bakken stijl, die sterk in haar schoenen staat. Toevallig de tagline van Torfs, niet?’
Is een BV of influencer stylen helemaal anders dan een outfit voor jezelf samenstellen?
‘Een outfit samenstellen gaat in eerste instantie over jezelf uitdrukken. Wanneer ik een BV of influencer style, vertrek ik dus altijd vanuit diens persoonlijkheid. Ik probeer de schoonheid en expressiviteit van een persoon naar buiten te brengen, wat bij een stijlicoon als Tiany uiteraard niet moeilijk is (lacht).’
Ben jij een shoe addict?
‘Hahaha, je moet eens komen kijken: ik heb gangen vol schoenen! Voor mij zijn schoenen een onmisbaar accessoire. Net zoals statementjuwelen of een opvallende tas kunnen coole cowboyboots of sexy sandalen je casual daglook omtoveren tot iets helemaal anders. Schoenen zijn ook niet zo trendgevoelig als kleding, waardoor ze langer dan één seizoen meegaan en dus duurzamer zijn – daar houd ik van. En schoenen zeggen veel over iemands persoonlijkheid.’
Loop jij er elke dag Fashionated bij of heb je ook wel eens T-shirt-en-joggingdag?
‘Natuurlijk! Niks fijner dan van die dagen waarop je je oude jogging aantrekt en lekker lui kan zijn, maar dan wel graag in combinatie met trendy sneakers. Die zijn comfortabel én Fashionated!’
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier