68 % besefte door de pandemie dat ze het fijn vindt om zich in de winkel te laten inspireren.
1 op de 2 vrouwen shopt bewust duurzaam en alle andere cijfers uit Flairs shoppingenquête
Is er iets ontspannender dan na een dag hard werken in je zetel te ploffen en weg te dromen bij trendstukken? Wij denken van niet! Maar hoe zit het vandaag de dag met ons shopgedrag? Spenderen we door de hele coronacrisis net meer aan kledij, schoenen en accessoires? En in welke mate focussen we daarbij op Belgische mode? Wij zetten alle resultaten van onze shoppingenquête voor jou op een rijtje!
Eerste klasse trendwatchers
Van blouses met schoolse kraagjes tot chunky sandalen en jurken in een hippe tie-dyeprint... Maar liefst 82 % van de vrouwen stemt haar outfit af op de laatste trends die in modeland heersen. Hoe we die juist oppikken? Wel, in de eerste plaats via de trendstukken die in onze favoriete magazines verschijnen, maar ook via de (virtuele) etalages van winkels weten we perfect wat de kleuren, de materialen of de snits van het seizoen zijn. Wat opvalt is dat 52 % gaat piepen op de Instagrampagina’s van vrienden en kennissen voor een lesje in modetrends.
Dat we onze garderobe regelmatig updaten, mag geen geheim zijn: 77 % koopt graag iets nieuws, en wacht bovendien ook niet langer tot de start van de solden om die ene jeans of handtas in huis te halen. Al heeft dat misschien wel te maken met het feit dat je doorheen het jaar regelmatig al items tegen korting kan scoren, zeker bij webshops. Toch blijven we wel volop voorstander van de soldenperiode: 88 % geeft aan dat de solden niet afgeschaft moeten worden. De prijs blijft dan ook het belangrijkste aspect tijdens onze shopsessies. Daarnaast kijken we volop naar het model en de pasvorm alsook de kleur van een kledingstuk. Slechts 11 % kijkt naar het land van de productie.
Belgische mode eerst, maar tegen welke prijs?
Door de hele coronacrisis werd er meer dan ooit opgeroepen om de eigen economie te steunen. 43 % geeft aan hun garderobe weleens te verrijken met een streepje Belgische mode, maar tegelijkertijd zegt 46 % vaak niet te weten of een merk nu van eigen bodem is of niet. Maar liefst 95 % vindt dan ook dat Belgische merken duidelijker moeten communiceren dat ze Belgisch zijn. Initiatieven zoals de vernieuwde website ‘Ik Koop Belgisch’ proberen daar al verandering in te brengen, maar ook daar zien we dat 34 % niet precies weet waarvoor het staat.
JBC, Essentiel Antwerp, Natan, e5 en CKS zijn de eerste merken die naar boven komen wanneer jullie aan Belgische labels denken. Belgische mode staat voor velen gelijk aan kwaliteit, creativiteit en duurzaamheid, maar ook aan een steviger prijskaartje, zo blijkt. 45 % associeert creaties van eigen bodem namelijk met dure creaties en bijna het dubbele daarvan geeft aan meer Belgisch te willen kopen, mocht het goedkoper zijn. Toch is wel 70 % bereid wat dieper in de portemonnee te tasten voor een stukje nationale trots, al hangt het er wel vanaf hoeveel juist...
Bewust duurzaam shoppen
Duurzaam door het leven stappen? Geef toe: we zijn er allemaal mee bezig, maar tijdens het shoppen maken we al sneller eens een slippertje. Zo kocht 61 % weleens een kledingstuk om het vervolgens nooit uit de kast te trekken. Onze kleerkast uitruimen moet de laatste tijd dan ook een van de populairste activiteiten geweest zijn. Maar wat doen we met de stukken die de selectie niet halen? Wel, het merendeel geeft ze aan het goede doel of maakt er vrienden of familie gelukkig mee. 39% hoopt er dan weer iets aan te verdienen en plaatst ze op een tweedehandssite of app.
Ondanks die miskopen koopt bijna 1 op 2 vrouwen wel bewust duurzaam, 15 % is daar dan weer totaal niet mee bezig. De term doet ons in eerste instantie denken aan eerlijke en vellige arbeidsomstandigheden, vervolgens aan kledingstukken die lang meegaan en ten derde aan kleding die op een milieuvriendelijke manier gemaakt is. 44 % denkt aan het gebruik van gerecycleerde materialen.
Webshops vs. fysieke winkels
Dat we graag onze garderobe uitbreiden, was al wel duidelijk. Concreet koopt 49 % bijna elke maand een nieuw kledingstuk en trekt daarvoor een maandelijks budget uit van € 50 tot € 100. Meer dan de helft koopt slechts een paar keer per jaar een nieuw paar schoenen, maar 39 % gaat wel zeker elk jaar op zoek naar een nieuwe bikini of badpak voor een staycation of tripje naar de zon. Onze zoektocht naar nieuwe badmode (en lingerie) doen we bovendien het liefst in een fysieke winkel in plaats van online.
Voor een nieuwe jurk of een zomerse top hebben we minder moeite om webshops af te schuimen: 72 % koopt namelijk kleding online. 76 % surft daarvoor naar de webshop van haar favoriete winkel of modelabel, maar ook grote webshops die als het ware als multibrandstores fungeren, worden daarbij vaak geraadpleegd. Liefst 68 % geeft aan via Zalando of Veepee haar slag thuis te slaan.
Heeft corona een impact gehad?
Ondanks alle ‘Shop Lokaal’- en ‘Ik Koop Belgisch’-campagnes geeft 74% aan dat de hele coronacrisis het bewustzijn rond Belgische mode niet vergroot heeft en is ook niet van plan om meer stukken van eigen bodem te gaan kopen. Zelfs 73 % heeft de lokale boetiek niet (her)ontdekt. 68 % geeft wel aan dat deze hele crisis haar aankoopgedrag beïnvloed heeft. De helft wil ook consuminderen en haar garderobe verrijken met kwalitatieve stuks.
Wat deze hele crisis nog duidelijk gemaakt heeft? Dat we nog steeds graag shoppinguitjes maken. 59% van de shoppers geeft aan het winkelen in fysieke winkels te hebben gemist. 68 % besefte door de pandemie zelfs dat ze het fijn vindt om zich in de winkel te laten inspireren. Toch sprinten we bij de heropening van de winkels op 11 mei niet massaal naar de winkelstraten. Meer dan de helft bleef gewoon in zijn kot. 43 % stapte wel de deur uit, maar ging gericht én voorzichtig shoppen.
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier