‘We nemen dit mee als een krachtig leermoment voor het Gucci-team.'
Deze Gucci-trui werd onmiddellijk uit de rekken gehaald na een storm van kritiek
Ophef rond een nieuwe damestrui uit het Gucci-assortiment. Critici meenden een karikaturale ‘blackface’ te herkennen in het ontwerp. Het Italiaanse modemerk bood prompt zijn excuses aan en liet de trui uit zijn winkels en online verdwijnen. ‘Diversiteit is een fundamentele waarde die wij willen respecteren.’
De hals van de zwarte wollen trui reikte tot halverwege het gezicht en had een mondopening met een dikke rode rand. Terwijl Gucci met het model een ode wilde brengen aan klassieke skibivakmutsen, zagen verschillende klanten er een ‘blackface’ in, de benaming voor karikaturale afbeeldingen van zwarte mensen. Het modehuis werd overladen met kritiek en zag zich genoodzaakt de trui uit de rekken te halen.
‘Wij beschouwen diversiteit als een fundamentele waarde die volledig in stand moet worden gehouden en gerespecteerd’, reageerde Gucci op Twitter. ‘Bij elke beslissing die we nemen moet die voorop staan. Wij zetten ons volledig in om de diversiteit binnen onze organisatie te vergroten en dit incident te gebruiken als een krachtig leermoment voor het Gucci-team.’
Dit is niet de eerste keer dat een modemerk ervan wordt beschuldigd dergelijke beelden te gebruiken. Vorig jaar kwam luxehuis Prada nog onder vuur te liggen nadat het apenhangers had verkocht met gelijkaardige blackface-eigenschappen, zoals dikke rode lippen. Ook toen haalde Prada de producten onmiddellijk uit de winkel en bood het label uitgebreid zijn excuses aan.
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier