De taboedoorbrekende reclamecampagne straalt een en al zelfliefde uit.
Model met stoma in nieuwe campagne van Hema: ‘Veel mensen met een stoma voelen zich abnormaal’
Kus van de juf en bank vooruit voor Hema, want de Nederlandse keten werkt aan een nóg inclusiever aanbod, en dat zullen we geweten hebben. De winkel lanceerde namelijk een nieuwe ondergoedcampagne waarvoor een model met stoma werd ingeschakeld.
Je weet het intussen al: bij Flair dragen we self-love bijzonder hoog in het vaandel. Dat Hema voor zijn nieuwe reclamecampagne van naadloos ondergoed een model met stoma voor de lens zette, kunnen wij dan ook alleen maar toejuichen. Met de campagne, waarvoor ook modellen met verschillende figuren, leeftijden en huidskleuren werden ingeschakeld, wil het benadrukken dat de keten ‘van iedereen‘ is. Hema gooit al geruime tijd alle stereotypen overboord en gaat met de hulp van Lynn Quanjel nu nog een stapje verder in de goede richting.
‘Realistische, echte vrouwen’
Het Nederlandse model draagt ook in het echte leven een stoma en doorbreekt op sociale media (@whoisthatblonde) alle taboes door die ook open en bloot te tonen. ‘Voor je dagelijkse portie zelfliefde, positiviteit en zelfontplooiing’, staat er in haar biografie op Instagram te lezen. Ze praat er met haar 47.000 volgers openlijk over de fysieke en mentale pijn die bij een stoma komt kijken en maakt ook ruimte vrij voor belangrijke self-love-boodschappen. ‘Dat iedereen het beeld van normale lichamen toejuicht, daar word ik heel gelukkig van. Veel mensen voelen zich met stoma niet “normaal” en durven het niet te laten zien’, vertelt ze in het Nederlandse blad Linda. ‘Dat ze nu gerepresenteerd worden geeft niet alleen mij, maar ook hen een blij gevoel. Dat je met zoiets simpels mensen intens gelukkig kan maken. Waarom doen we dat niet vaker?’
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Hema werd na het lanceren van de campagne meteen overspoeld door lovende reacties, en terecht. ‘Eindelijk een foto met een stoma. Wat goed om te zien dat we dat ideaalbeeld eens de deur uit doen en kiezen voor realiteit’, schrijft iemand onder de foto’s. ‘Zo fijn eens iemand met een stoma te zien als iets vanzelfsprekends. Realistische, echte vrouwen. Super Hema’, laat iemand anders in de reacties achter.
Toch wordt de campagne niet bij iedereen goed onthaald. Zo noemt merkenexpert Paul Moers de campagne van Hema volgens het persbureau ANP louter ‘sympathiek‘ en denkt hij dat de keten er vooral mee wil opvallen. Ook econoom en marketingdeskundige Cor Molenaar ziet het nut er niet van in omdat Hema er maar een ‘beperkte groep mensen‘ mee zal aanspreken. Wij moeten hen ongelijk geven, want we vinden het initiatief fan-tas-tisch!
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier