Flair sprak de ontwerper van hip celebritymerk Rails.
Het shirt van Beyoncé shoppen? Dat kan!
Acht jaar geleden maakte Jeff Abrams een inspirerende treinreis door Europa. Terug thuis in Los Angeles, besloot hij een eigen kledingmerk uit de grond te stampen. Geïnspireerd door zijn ervaringen on the road kreeg het merk een wel heel toepasselijke naam: Rails. Wij spraken de ontwerper in Antwerpen over ruitjeshemden en meer.
Abrams wist in het begin niets af van ontwerpen. Hij had stiekem een marketingachtergrond, maar besloot om zich al doende een weg te banen door de modewereld. Vandaag wordt Rails wereldwijd in vijftig landen en meer dan 1.200 winkels verkocht. Het ultieme Rails-stuk? Dat moet het hemd zijn!
Waarom is het hemd zo belangrijk voor Rails?
‘Ik wilde iets maken waarmee ik niet telkens de trends achterna moest lopen. Het hemd was daarvoor ideaal. Onze shirts zijn tijdloos en tegelijk origineel. We kopen nooit iets van de markt: alle prints en kleuren zijn door ons ontworpen.’
Sinds kort brengt Rails volwaardige kledingcollecties.
‘De meeste mensen komen eerst in aanraking met onze hemden. Eenmaal ze het merk ontdekt hebben, worden ze trouwe klanten en kiezen ze geleidelijk aan voor andere stukken of zelfs totale outfits.’
Toen je pas begon, had je geen voorkennis van de mode-industrie. Een voor- of een nadeel?
‘Een voordeel denk ik. Voor mij hoeft een collectie niet super artsy te worden, kleren moeten vooral praktisch zijn.’
Jouw marketingkennis kwam al verschillende keren van pas. Zo wist je een ware hype te creëren rond gepersonaliseerde denimjasjes.
We zijn heel strategisch te werk gegaan bij de lancering van de nieuwe denimcategorie en eerst naar ons netwerk van influencers gestapt, lang voor de collectie in de winkelrekken lag. Zo zag het publiek beroemdheden en bloggers met de jasjes, maar ze waren nergens te verkrijgen. De hype was geboren.’
Hoe belangrijk is de LA lifestyle voor Rails?
‘Los Angeles heeft een grote invloed op onze creatieve beslissingen. Je verkoopt niet zomaar een product, je wil een gevoel creëren. Wij geven de Hollywood-lifestyle een globale aantrekkingskracht. Dat celebs als Beyoncé of Kendall Jenner gespot worden in onze hemden draagt daar natuurlijk toe bij.’
Hoe zou je de Rails-vrouw omschrijven?
‘Wanneer we ontwerpen, hebben we een Rails-vrouw in gedachten die tussen de 25 en 40 jaar oud is. Een jonge professional die weet hoe ze plezier moet maken, hard werkt en een besef heeft van waarde.’
Waarom is een hemd van Rails zijn geld waard?
‘€ 150 euro voor een hemd is niet weinig, maar wij zetten enorm in op kwaliteit. Je kan onze ontwerpen ook seizoen na seizoen blijven dragen.’
Wat zijn de volgende stappen in het verhaal van Rails?
‘Winkels openen in LA, New York en zelfs hier in Europa! We willen onze klanten een plaats bieden waar ze de volledige collectie kunnen ervaren. De stoffen kunnen voelen!’
Laat maar komen, die Belgische winkels!
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier