ADD TO CART: de coolste merch om op Internationale Vrouwendag een statement mee te maken
Zondag is het weer zover. Dan vieren we luidkeels Internationale Vrouwendag. Daar spelen veel merken op in met T-shirts of accessoires waarop rake teksten prijken. Een slimme marketingzet uiteraard, maar sommige merken maken van die dag wel degelijk gebruik om geld in te zamelen voor organisaties die (kwetsbare) vrouwen centraal zetten. Wij verzamelden de leukste merch die je met een gerust hart in huis kan halen en zo ook een waar statement kan maken.
Her Image, Her Story
Terwijl & Other Stories vorig jaar nog samenwerkte met een coole dance squad uit het zonnige Los Angeles slaat het Scandinavische label nu de handen in elkaar met internationale vrouwelijke fotografen. Zij maakten allemaal een zelfportret om hun verhaal aan de wereld te vertellen en die kan jij in de vorm van een affiche in huis halen. Zo krijgt je witte muur in je woon- of slaapkamer niet alleen een blikvanger, maar steun je tegelijkertijd Care, een armoedebestrijdingsorganisatie met een specifieke focus op vrouwen en meisjes. Weten de portretten jou te inspireren? Dan kan je je eigen portret delen op je Instagramaccount met de hashtag #herimageherstory en dan schenkt & Other Stories ook € 1 aan Care. Haal je beste selfieskills dus maar al boven.
Poster – € 25 – & Other Stories
Samen bergen verzetten
The North Face komt dit jaar op de proppen met een collectie die gemaakt is voor vrouwen en door vrouwen. De kleurrijke T-shirts met print en totebags worden geproduceerd in een fabriek in Jordanië waar uitsluitend vrouwen werken. Aan het hoofd staat niemand minder dan de 37-jarige vrouwenrechtenactiviste Oryana Awaisheh. Zij creerde met haar Jerash Garment Factory al meer dan 500 banen voor vrouwen en hun families.
T-shirt – € 30 – The North Face
Totebag – € 25 – The North Face
Women Support Women
Dit jaar slaat Vero Moda voor Internationale Vrouwendag de handen in elkaar met het Duitse model Elena Carrière. Als influencer en model inspireert Elena anderen om de beste versie van zichzelf te zijn. Dat moet een capsulecollectie met T-shirts en truien met de slogan ‘You Can’ benadrukken. Ook nu gaat de opbrengst van de collectie integraal naar de sociale onderneming Caïo, die vrouwen in Noord-Oeganda ondersteunt. Caïo maakt er namelijk kwaliteitsvolle skincare van met de hand geraapte noten van de karitéboom. Daarnaast trainen ze ook de vrouwen die de noten verzamelen en de uiteindelijke producten verkopen, in levensvaardigheden, financiële skills en ondernemerschap.
T-shirt – € 16,99 – Vero Moda
Trui – € 26,99 – Vero Moda
Get rid of pay gap
Bij LolaLiza staat er dit jaar niet meteen speciale merch in de spotlight. Wel een straffe boodschap. Vrouwen verdienen nog steeds 6% minder dan mannen. Een vorm van discriminatie die niet te vatten is, en net daarom besluit LolaLiza de rollen om te draaien. Fashionista’s shoppen dit weekend (en dus ook op Internationale Vrouwendag) hun favoriete jurkje, trui of blouse met 6% korting. Voor het Belgische merk gaat het dan ook om meer dan die korting, want ze willen mensen vooral bewustmaken van die ongelijkheid. Bonus: LolaLiza schenkt daarnaast ook € 10.000 aan RoSa, een organisatie die de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen definitief de wereld wil uithelpen.
#YouRule
Bij Esprit draait dit jaar de hele lentecampagne rond het aanpakken van die eeuwenoude stereotypen. Daarvoor werken ze opnieuw samen met UN Women, de vrouwenrechtenorganisatie van de Verenigde Naties, en ondersteunt Esprit hen gedurende de hele campagne ook financieel. Met de hashtag #YouRule wil het modelabel iedereen aansporen om niet langer in hokjes te denken en gewoon je eigen ding te doen: breek de regels, herschrijf ze en bepaal ze zelf! Dat motto weerspiegelt zich trouwens perfect in een collectie vol gestreepte prints in frisse, felle kleuren én in een T-shirt waarop de #YouRule-print prijkt.
T-shirt – € 19,99 – Esprit
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier