Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
jezelf zijn tips
© Hans Isaacson via Unsplash

6. Doe niet mee aan roddelen.

8 do’s-and-don’ts om jezelf te zijn op de werkvloer en toch professioneel te blijven

Wie zichzelf kan zijn op de werkvloer, is gelukkiger, productiever en creatiever. Maar hoe doe je dat eigenlijk, je authentieke zelf zijn zónder je professionaliteit uit het oog te verliezen? Hier zijn een paar do’s en don’ts die je kunnen helpen de juiste balans te vinden en gezonde relaties met je collega’s en manager(s) te onderhouden.

Do’s

Wees authentiek maar respectvol.

Zoals je wel weet, zijn wij fan van you do you. Behalve dan als you op het werk een onrespectvolle, oncollegiale oetlul is… Ja, het is belangrijk dat jij authentiek kan zijn en je unieke ideeën en perspectieven kan uiten, maar daarbij moet je natuurlijk rekening blijven houden met de gevoelens en meningen van anderen. Deel bijvoorbeeld je creatieve ideeën tijdens een brainstormsessie, maar luister ook aandachtig naar de feedback en ­visies van je collega’s en toon ­i­nteresse in hun bijdragen.

Communiceer open en transparant.

Dat bouwt vertrouwen op en zorgt voor een gezonde werkomgeving. Als je een probleem hebt, bespreek dat dan direct en constructief met de betrokken collega’s in plaats van het te laten sudderen, want transparantie is de sleutel tot een goede samenwerking. Vermijd daarbij beschuldigende of aanvallende taal, praat in de ik-vorm en onthou dat communicatie tweerichtingsverkeer is en je dus ook moet luisteren naar de anderen.

Gebruik je sterke punten.

Iedereen heeft unieke talenten en sterke punten. Gebruik de jouwe om je werk en dat van je collega’s te verbeteren. Als je bijvoorbeeld goed bent in het organiseren van evenementen, stel dan voor om de volgende teamactiviteit te plannen en schuif zo de beste en meest tevreden versie van jezelf vaker naar voren.

Stel grenzen.

Voor je gevoel van eigenwaarde is het ook op je werk belangrijk dat je duidelijke grenzen durft te stellen; persoonlijke grenzen, grenzen ten opzichte van je collega’s, professio-nele grenzen en grenzen tussen je werk- en privéleven. Denk: ik doe geen onbetaalde overuren, ik wil niet dat collega’s tegen me roddelen, ik wil niet dat collega’s ongevraagd mijn bureau binnenkomen wanneer ik gefocust aan de slag ben… Dat helpt je om stress te verminderen, een gezonde werk-privébalans te behouden en ervoor te zorgen dat je je gerespecteerd voelt op de werkvloer. Maak ook buiten de werktijd genoeg tijd vrij om op te laden en te ontspannen.

Dont’s

Onthul niet té veel.

Natuurlijk is het leuk om na je weekend aan je collega’s te vertellen hoe leuk het was op dat festival, maar sommige details van wat daar allemaal gebeurd is, zijn simpelweg NSFW (not suitable for work). Hoewel het goed is om open te zijn, pas je beter op dat je niet té veel persoonlijke informatie deelt. Hou het professioneel en vermijd onderwerpen die niet relevant zijn voor je werk. Er is een plaats en tijd voor alles, zoals die afterworkparty met je meeste close collega, bijvoorbeeld.

Doe niet mee aan roddelen.

Alleen op een werkplek waar er een cultuur van vertrouwen en respect heerst, kan je echt jezelf zijn. Verpest je die positieve en constructieve sfeer zelf door over andere collega’s te roddelen, hoe kan je dan ooit nog op je gemak jezelf zijn op die plek?

Verwaarloos je werk niet.

Je werk blijft natuurlijk wel je werk, en dat komt met verantwoordelijkheden. Zelfs als je jezelf bent, is het belangrijk om professioneel te blijven. Dat betekent dat je je werk serieus neemt, je de deadlines respecteert en je je aan de regels en normen van je werkplek houdt.

Verwar de werkvloer niet met de (koffie)bar.

Een goede band met je collega’s is een van de zaken die je een goed gevoel geven op je werk. Met sommige collega’s kan je misschien zelfs goede vriendschappen uitbouwen, maar ­respecteer de professionele grens. Vermijd te informeel of ongepast gedrag en hou bestiegedrag als het verwijzen naar inside jokes voor in je vrije tijd. Blijf ook objectief ten opzichte van andere collega’s, probeer persoonlijke gevoelens niet te laten interfereren met professionele beslissingen en doe niet aan vriendjespolitiek. Hou altijd het grotere geheel in gedachten en werk op de vloer liever aan ­gezamenlijke professionele doelen.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '