1. Zoek alle papiertjes en documenten en verzamel ze op één plaats. Zoek een grote doos waar je voorlopig al je ongesorteerde brieven in gaat bewaren. Kijk eens goed om hoeveel spullen het gaat en ga dan op zoek naar geschikte mappen of dozen. Heb je geen oude mappen meer liggen? Ga dan nieuwe kopen en zorg dat alles bij elkaar past en groot genoeg is.
2. Kies nu één plaats waar je alles gaat opbergen. Souvenirs, rekeningen, liefdesbrieven... Hoewel ze in verschillende mappen thuishoren, plaats je ze het best allemaal op één plek. Dat maakt opruimen veel makkelijker.
3. Leg nu alle papieren voor je op de grond. Voor de televisie werkt soms prima omdat je, als je afgeleid bent, sneller onbelangrijke papieren zal weggooien. Wees gerust, je zal wel merken wanneer ze echt broodnodig zijn.
4. Neem een document van je stapel en leg het apart. Dit is je eerste categorie. Schrijf de naam op een kleefbriefje en kleef die op je het document. Neem nu het volgende papier en doe net hetzelfde tot je al je papieren in passende categorieën verdeeld hebt. De kleefbriefjes kan je later op de juiste mappen kleven. Elke categorie die meer dan een twintigtal documenten heeft, is te groot. Probeer ze op te delen in kleinere onderdelen (per jaar, per afzender...).
5. Maak met jezelf de afspraak om regelmatig door je papierstapel te gaan en alles netjes te sorteren. Dat kan een wekelijkse taak zijn, maar je kan ook iedere keer wanneer je doos vol is, aan het sorteren gaan.
6. Iedere keer dat je nieuwe documenten in een map stopt, kijk je ook even naar de oudste die erin zitten. Heeft het nog nut om die bij te houden? Op die manier blijft je archief onder controle.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier