Nieuwe trend: #nomakeupselfie
Vorige week zijn heel wat sociale mediagebruikers foto's van zichzelf zonder make-up beginnen te posten. Als bijschrift plaatsen de vrouwen de hashtag #nomakeupselfie en #cancerawareness. Ze willen zo hun steun aan borstkankerpatiënten betuigen en de aandacht voor borstkanker doen groeien.
Cancer Research UK, een organisatie die het onderzoek naar kanker steunt, merkte vorige week de trend op en bedacht een manier om er geld mee in te zamelen. De organisatie moedigt mensen aan om een selfie te posten en tegelijkertijd drie pond (ongeveer vier euro) te doneren.
Na 24 uur had Cancer Research UK ongeveer 1 miljoen pond verzameld, na 48 uur was dat bedrag verdubbeld. De bal is nu aan het rollen en de trend breidt zich internationaal uit. Zelfs celebs als Beyoncé, Jessica Alba en Rihanna doen mee.
Toch heeft deze beweging ook al veel kritiek gekregen, omdat sommige vrouwen een foto posten zonder geld te geven. Critici zeggen ook dat een make-uploze foto niet te vergelijken is met kanker hebben. Geen haar en wenkbrauwen hebben, is confronterender dan een dag zonder mascara rondlopen.
Toch blijven veel mensen meedoen, zowel vrouwen als mannen. De mannen schminken zich volledig en posten zo een foto online. Zelfs de Flairredactrices hebben een aantal weken geleden no-make-up-selfies gepost, al had dat niets met borstkanker te maken. Hoe lang zal het duren voor ook de Vlaamse vrouwen schminkloos op Facebook verschijnen? Ga je zelf meedoen?
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier