Margo kreeg na haar deelname aan het programma ‘De Maagdenclub’ heel veel online haat en vertelt ons erover.
Online haat: best negeren of net niet? Wij geven tips!
Van homofobe opmerkingen over racistische reacties tot vrouwenhaat: sociale media gaan helaas gepaard met online haat. Zeker wanneer het gaat om publieke figuren. Maar wat doe je nu best: die haat negeren of niet?
Het negeren van en zo weinig mogelijk aandacht besteden aan online haat lijkt misschien de beste optie, maar volgens Mediawijs kom je toch best op voor jezelf (of voor iemand anders). Door online haatboodschappen te negeren, geven we het signaal dat haatspraak oké is. De kans bestaat ook dat veel mensen de boodschappen ‘normaal’ zullen beginnen vinden, of erger nog, erin zullen beginnen geloven.
Margo kreeg na haar deelname aan het programma ‘De Maagdenclub’ van Lidewij Nuitten heel veel online haat en besloot om dit toch te negeren. ‘Na “De Maagdenclub” heb ik een aantal interviews gegeven, waarna heel wat haat online is gevolgd naar mij als persoon toe, maar ook op Lidewij en op het progamma zelf. Het ging om comments onder de artikels, dus gelukkig heb ik geen persoonlijke berichten gekregen van mensen, maar de reacties gingen wel heel hard over mij als persoon of over mijn uiterlijk. Ik heb op één reactie online gereageerd, maar al de rest heb ik genegeerd. VRT had mij op voorhand gewaarschuwd voor online haat en raadde aan om niet te reageren. Ik vond het zelf heel moeilijk om niet op de reacties in te gaan, want het is wel heftig als iemand zulke dingen reageert zonder je eigenlijk te kennen of het artikel gelezen te hebben. Gelukkig gingen andere mensen wél in op de reacties en dat deed wel deugd. Ik heb samen met Lidewij ook gezocht naar oplossingen, zoals het modereren van de reacties. Jammer genoeg blijven sommige reacties wel hangen. Ik had graag zelf gereageerd, maar ik was zo bang om nog meer haat te krijgen. Ik weet niet of ik dat mentaal zou aangekund hebben.’
Haatboodschappen hebben dus een hele grote impact op slachtoffers. Het kan hard aankomen en iemands manier van denken en doen beïnvloeden. Door te reageren op haat, laten we slachtoffers zien dat we aan hun kant staan en wijzen we omstaanders erop dat dit soort boodschappen niet oké zijn. Je kan natuurlijk niet op alles reageren, maar alle kleine beetjes helpen.
Focus je dan ook op de slachtoffers in plaats van de boodschappers door hen te steunen met een lief berichtje of de haat te melden. Zo focus je niet op de hater, maar wordt de boodschap toch bij hem/haar/hen gebracht. Je kan bijvoorbeeld je zinnen beginnen met ‘Ik vind dit erg voor…’, ‘Ik ben het hier niet mee eens, want…’, ‘Ik vind dit ongepast, want…’ of gebruik een vleugje humor!
Don’ts
Disliken
Je hebt misschien de neiging hebt om een haatboodschap te ‘disliken’ met een boze emoji. Heel begrijpelijk, maar dat doe je beter niet. Als veel mensen zo’n emoji uitdelen, krijgt het algoritme van sociale media het idee dat het bericht populair is. Daardoor zullen ook meer mensen deze inhoud te zien krijgen in hun feed.
(Onterecht) reageren
Het algoritme baseert zich niet alleen op (dis)likes, maar ook op reacties. Door te reageren op haatspraak geef je dus meer zichtbaarheid aan de boodschap. Denk er dus goed over na of jouw reactie daadwerkelijk iets bijdraagt voor slachtoffers of omstanders. Hou er ook rekening mee dat mensen die zich aangesproken voelen door de haatboodschap misschien liever niet willen dat het bericht nog meer aandacht krijgt.
Schelden
Maakt de boodschap je kwaad of verdrietig? Scheld de hater dan niet uit, ook niet als die zelf beledigende taal gebruikt. Een scheldtirade op sociale media helpt niemand verder, en al zeker niet het doelwit van de haatspraak.
Eindeloos discussiëren
Het is mogelijk dat de hater geen oren heeft naar wat je te zeggen hebt en zal proberen om je woorden te ontkrachten. Waak erover dat je niet in een holle discussie belandt en rond af zodra je merkt dat verdere reacties weinig zin hebben.
Te veel tijd eraan besteden
Bepaal op voorhand hoeveel tijd je wil en kan besteden aan je reactie. Kort en krachtig is vaak het meest doeltreffend!
De moed verliezen
Verwacht niet dat je reactie altijd de gewenste impact zal hebben. Haters zijn door- gaans erg overtuigd van hun eigen ideeën. Bovendien vloeit een haatboodschap vaak voort uit onderliggende frustraties of behoeften, die niet met één reactie zijn op te lossen. Dat betekent niet dat reageren per definitie zinloos is. Het kan zijn dat je er in de toekomst wel in slaagt om de ogen van een hater te openen. Bovendien toont een reactie aan dat niet iedereen er hetzelfde over denkt als de hater, wat het doelwit veel steun kan bieden. Verlies de moed dus zeker niet!
‘Mijn smartphone luistert mij af – en 22 andere mythes over het digitale tijdperk’ van Mediawijs – € 24,99 – ontdek het hier!
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier