Soms zal je van je hart een steen moeten maken.
4 manieren om te zien wat jij wíl zien op sociale media
Sociale media zijn niet altijd de beste plekken voor je mentale gezondheid. Studies tonen zelfs aan dat mensen (vooral jongeren) die veel tijd op sociale media doorbrengen, vatbaarder zijn voor depressie. Tijd dus om dat om te draaien en sociale media te gebruiken in jouw voordeel!
Sinds het ontstaan ervan kunnen we het niet meer ontkennen: sociale media spelen alsmaar een grotere rol in ons leven. Zo groot zelfs dat de content die je erop bekijkt, kan beïnvloeden hoe je je voelt of naar jezelf kijkt. Jammer genoeg wil dat ook zeggen dat de platformen bij veel mensen zorgen voor extra onzekerheid. Je ziet namelijk vooral wat populair is, maar dat zijn niet altijd de posts die goed zijn voor jouw zelfbeeld.
Gelukkig zijn algoritmes niet volledig onbuigbaar en kan je met een beetje moeite een online universum creëren, waarin jij je geïnspireerd en gesteund voelt. Deze tips kunnen je alvast op weg helpen.
Ontvolgen.
Het is niet makkelijk, maar soms moet je van je hart een steen maken en de accounts die je triggeren ontvolgen. Wakkeren bepaalde posts een vleugje jaloezie bij je aan, ga je jezelf vergelijken met een bepaald persoon of stuurt iemand die je voordien graag volgde plots content uit die je triggert? Ontvolgen die handel.
Dempen/niet geïnteresseerd.
Als het gaat om iemand die je persoonlijk kent, kan het soms moeilijk zijn om die persoon te ontvolgen. Zeker als jullie in het dagelijkse leven wel gewoon overeenkomen. Gelukkig bestaat hier (op Instagram) een geweldige uitvinding voor: dempen! Hou het storybolletje van het account in kwestie vast, en je zal een menu zien oppoppen waarin je de keuze krijgt om het profiel te bekijken of het account te dempen. De gebruiker krijgt hier geen melding van én je kan het op eender welk moment terug opheffen.
Als je op TikTok wil scrollen door je for you-pagina en iets tegenkomt dat je niet wil zien, kan je iets gelijkaardigs doen. Je tikt op het filmpje en blijft vasthouden, tot er een keuzemenu oppopt waarin je kan klikken op ‘Niet geïnteresseerd’. Het algoritme zal je wens opslaan en minder gelijkaardige content je richting uitsturen.
Hashtags.
Hashtags worden door veel makers gebruikt als een manier om content te categoriseren. Het is dus de perfecte manier om profielen te vinden die stroken met wat jij wil zien op sociale media, of om posts te filteren die je niet wil zien.
Geen idee waar je moet beginnen en welke hashtags werken? Een goed startpunt is om eens rond te kijken op een profiel waarvan je de content goed/leuk vindt. Bekijk welke hashtag die gebruiker onder zijn/haar/hun posts zet en ga daarna via de zoekbalk op zoek naar meer content met dezelfde hashtag! Je kan een hashtag ook volgen, of meteen nieuwe accounts beginnen liken.
Net zoals je een hashtag kan gaan volgen, kan je hem ook dempen. Op TikTok kan je zo bijvoorbeeld op ‘details’ klikken nadat je hebt aangegeven dat je niet geïnteresseerd bent. Dan kan je aangeven welke hashtags je in de toekomst wil vermijden!
Vertrouw het algoritme.
De meeste sociale mediasites gebruiken algoritmes om te bepalen wat we zien, of dat nu de For You-pagina van TikTok is of Instagram Discover. Hoe meer interactie je hebt met bepaalde content, hoe meer je ervan te zien krijgt.
Vind je dus posts, filmpjes of accounts die je leuk vindt? Aarzel dan niet om te liken, reageren of delen. En laat achteraf het algoritme zijn werk doen.
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier