Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
break-ups
© Roberto Nickson via Unsplash

70 % (!) van de Belgische jongeren zou het overwegen een relatie te beëindigen tijdens de feestdagen.

AHA: daarom is de kerstperiode hét seizoen voor break-ups

Dewy De Leeneer

Al draaien de feestdagen rond vreugde en liefde, toch blijkt dat de kerstperiode ook wat break-ups op z’n naam heeft staan. Maar waarom is dat nu net hét seizoen van de relatiebreuken?

Dat cuffing season volop aan de gang is en singles op zoek gaan naar een partner om de feestdagen mee door te brengen, wil niets zeggen. Uit onderzoek op basis van relatiestatussen op Facebook blijkt dat ook het aantal break-ups een piek bereikt zo’n twee weken voor de feestdagen. Maar waarom kiezen zoveel mensen ervoor om een holly jolly single Christmas te vieren?

Druk op relaties

Ja hoor, er zit een logische verklaring achter. Ten eerste heerst er een enorme druk op relaties tijdens het feestseizoen: je moet je partner voorstellen aan je familie en je date wordt tijdens zo’n belangrijk moment ook echt serieus genomen. Als je het gevoel hebt dat je daar nog niet helemaal klaar voor bent, stel je je relatie misschien in vraag. Die twijfelgevoelens zorgen al voor heel wat verwarring (of juist duidelijkheid)?

Datingapp Fruitz deed eerder dit jaar een onderzoek bij 1.000 Belgische jongeren en daaruit blijkt dat maar liefst twee derde van hen het stressvol vindt om hun partner aan hun familie voor te stellen. 70 % van de bevraagden overweegt zelfs om een einde aan de relatie te maken. Heftige cijfers als je ‘t ons vraagt!

Of je partner al dan niet in je sociale en familiale omgeving past, blijkt dus erg belangrijk voor jongeren. De helft van de respondenten vindt het dan ook niet egoïstisch om iemand te dumpen tijdens het feestseizoen. Gelukkig verzamelden wij enkele tips voor zij die na een break-up de feestdagen toch nog vol vreugde willen doorkomen.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' ' '