
En waarom je het dus regelmatig moet hernieuwen.
Waarom je je relatie als je Netflixabonnement moet behandelen
Elk jaar onderga je een tandartsbezoek, per kwartaal boek je een afspraak bij de kapper, je gymabonnement wordt maandelijks hernieuwd en elke week wordt je gezonde eten in een foodbox aan huis geleverd. En dat allemaal voor de goede zaak: een gezond en vooral gelukkig leven. Maar wanneer krijgt je relatie dan eens zo’n domiciliëring?
Mahatma Gandhi zei ooit: ‘Where there is love, there is life.’ En wie zijn wij om een groot spiritueel leider tegen te spreken? Oprechte liefde is dan ook een van de mooiste dingen die er bestaan, en als je het geluk hebt om het te vinden bij een partner, betekent dat meestal een instant injectie aan geluk in je leven. Toch lijken veel tortelduifjes te vergeten dat een relatie net als je mani- en pedicure, je kapsel, je conditie en je gezondheid alleen op z’n best blijft als je er regelmatig in investeert. Nochtans vinden we het wel doodnormaal om op regelmatige basis tijd, moeite en/of geld te steken in andere dingen die ons happy houden. Maar waarom vergeten we zelden dat klein of groot onderhoud voor onze auto, ons lichaam, onze looks en gelukkig ook steeds vaker onze mentale gezondheid? Waarom blijven we steeds vergeten dat dat relatieabonnement ook regelmatig hernieuwd moet worden?
Je abonnement verloopt binnenkort...
Een relatie start vaak vol passie, nieuwsgierigheid en eindeloze gesprekken die nooit lijken te vervelen. En dan kruipt de sleur erin... Hoe komt het toch dat we onze partners zo vaak als vanzelfsprekend gaan beschouwen en dat we een van de belangrijkste abonnementen in ons leven zo vaak dreigen te laten verlopen? Het antwoord is simpel: we are human. En dat mens-zijn brengt een aantal neigingen en patronen met zich mee die nu eenmaal eigen zijn aan onze soort.
Gewenning.
Als mens zijn we van nature geneigd om te wennen aan dingen die we regelmatig ervaren. Wat ooit nieuw en opwindend was, wordt na verloop van tijd gewoontjes. Die eerste vlinders maken plaats voor routine, en als we niet opletten, kan routine snel veranderen in sleur. De spannende eerste dates die eindigden in urenlange gesprekken (and then some…), veranderen in de zoveelste avond op de bank met Netflix en een zak chips. Niet omdat de liefde verdwenen is, maar omdat we vertrouwd raken met wat we hebben en daardoor minder moeite doen om het op peil te houden.
De snelheid van ons dagelijks leven.
We zijn druk bezig met werk, hobby’s, vrienden, sociale verplichtingen en de alom aanwezige to-dolijstjes. Het is makkelijk om ervan uit te gaan dat je relatie ‘er gewoon is’ en dat die niet ook nog eens een actieve inspanning nodig heeft. Dat wordt versterkt door het idee dat als je eenmaal verliefd bent geworden op elkaar, de liefde vanzelf blijft bloeien. Maar net als met je fysieke gezondheid of persoonlijke groei is dat niet het geval. Gewoon van elkaar houden is niet genoeg om een relatie ook echt levend en boeiend te houden. Daar is toch af en toe een klein en groot onderhoud voor nodig.
Liefde is een werkwoord.
Tot slot is er ook datgene wat we verwachtingspatronen noemen. In de beginfase van een relatie zijn we geneigd om ons van onze allerbeste kant te laten zien en de verwachtingen hoog te houden. Maar naarmate de tijd verstrijkt, hebben we niet meer dezelfde energie, hoewel we vaak de verwachtingen die we van onze partner hebben, wél opdrijven. We willen dat onze partner attent, liefdevol, spannend en vol verrassingen blijft terwijl we zelf niet altijd diezelfde toewijding tonen. Dat resulteert in een onevenwicht waarbij partners zich onbegrepen of ongezien kunnen voelen.
Kortom, de sleur in een relatie ontstaat door een combinatie van gewenning, drukke levens en een verschuiving in verwachtingen. Maar door bewust aandacht te schenken aan de dynamiek van je relatie en er actief in te investeren, kan je die sleur doorbreken en opnieuw connectie maken met datgene wat jullie ooit samenbracht. Zoals het cliché terecht stelt: liefde is een te hernieuwen abonnement, euh... werkwoord.
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier