Voorlopig kan je maatadvies voor meer dan vijftig merken krijgen, waaronder CKS, H&M, Levi's, Zara etc.
COOL: dankzij deze 3D-tool bestel je je kledingstukken altijd in de juiste maat
Online shoppen is hipper dan ooit, maar het brengt soms ook wat keuzestress met zich mee. Denk maar aan de juiste maat selecteren! Om dat nu een stuk vlotter te laten verlopen, is er een 3D-tool die je daarbij kan helpen.
Toegegeven, ook wij drukken soms iets te enthousiast op die bestelknop wanneer we in onze luie zetel webshops afschuimen op zoek naar de ideale zomergarderobe. De jurkjes en rokken die niet passen, kunnen we dan ook eenvoudig en vaak kosteloos terugsturen. Ja, zonder enige limiet. Zo wordt tot 70% van de online bestelde artikelen retour gestuurd, vaak omdat het niet de juiste maat blijkt te zijn. Helaas gaat dat ten koste van het klimaat, want retourpakketjes betekenen nu eenmaal meer (vervuilende) bestelwagens op de baan. De 3D-tool van Shavatar moet daar nu verandering in brengen, want dankzij het ingenieuze systeem kan je een avatar van jezelf maken en zo online steeds de juiste maat selecteren.
Meer dan 50 merken
Als je jezelf nu afvraagt of je een artikel aan het lezen bent over een of ander geeky computerspelletje: geen paniek. De tool klinkt gecompliceerder dan ie eigenlijk is. Het enige wat je hoeft te doen, is je leeftijd, lengte, gewicht en je cupmaat ingeven. Vervolgens neem je een meetlint en ga je de omtrek van je buste, je taille en je heup na. Wat je dan nog rest? Op de knop ‘generate‘ klikken en wachten tot jouw virtuele ik op je scherm verschijnt. Zo kan je vervolgens achterhalen wat jouw maatje is voor tops, broeken, jurken, rokken en ook jeans van een bepaald kledingmerk. Voorlopig kan je maatadvies voor meer dan vijftig merken krijgen, waaronder CKS, H&M, Levi’s, Zara etc. Daarmee kan je dan vervolgens aan het shoppen slaan op de webshop van het merk dat je wil scoren.
De tool is trouwens helemaal Belgisch, want het vormt een samenwerking tussen de Universiteit van Antwerpen en het Antwerpse onderzoeksinstituut imec. Hoewel het nu nog om een spin-off gaat, zijn er plannen om de tool nog uit te breiden. ‘In een volgende fase zullen we het kledingstuk in kwestie kunnen visualiseren op het lichaam van de consument. Het uiteindelijke doel is om een volledige outfit te kunnen visualiseren‘, aldus Geert Mertens, de CEO van Shavatar. Op korte termijn zal de tool geïntegreerd worden in webshops van kledingmerken, maar wie het zelf al eens wil proberen, kan online gratis aan de slag!
Meer mode:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier