Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Maria-Laura De Loore

'Influencers vragen steeds meer geld en sommige bedrijven betalen dat bedrag ook, maar dan vraag ik mij af of je nog wel eerlijke content creëert...'

#INFLUENCER @marialauradl: ‘Neen, de meesten van ons kunnen absoluut niet leven van Instagram’

Jolien Meremans
Jolien Meremans Webjournalist

Nog geen 10 jaar geleden werd Instagram voor het eerst gepitcht. Vandaag kunnen we ons geen leven meer zonder het socialmediakanaal inbeelden. Voor sommigen is het een tijdverdrijf, terwijl anderen de ambitie hebben om er beroemd te worden en nog anderen dat doel allang bereikt hebben. Maar hoe leuk is het nu écht om influencer te zijn? En is het überhaupt een wereldje waar we echt deel van willen uitmaken? Micro-influencer Maria-Laura De Loore vertelt waarom zij bezeten is door Instagram.


De Gentse spraakwaterval Maria-Laura De Loore, aka @marialauradl, is een 26-jarige crazy plant lady en digital marketeer die van haar hobby haar beroep maakte. Ze startte zo’n zes jaar geleden op Instagram met een foto met een ‘waarschijnlijk spuuglelijke filter en cheesy caption’ en heeft intussen meer dan 10.200 volgers en 1.233 berichten verzameld. Zij vertelt openhartig over de ups en downs van het sociamediawereldje.

Maria-Laura, je bent momenteel een micro-influencer, maar was het eigenlijk ooit jouw doel om zo groot te worden op Instagram? 

‘Voordat ik die vraag beantwoord, wil ik toch even duidelijk maken dat ik de term “influencer” eigenlijk niet zo graag gebruik. Ik vind het fijner als mijn volgers mij als een content creator zien. Er hangt tegenwoordig heel wat negativiteit rond het woord “influencer”, en terecht. Maar of het ooit mijn doel was om meer dan 10.000 volgers te hebben? Neen, totaal niet. Ik ben vijf à zes jaar geleden met Instagram gestart, net zoals iedereen er ooit mee startte: random foto’s delen en gerechtjes posten. Daarna kwamen de reisfoto’s én de bijhorende tips en tricks. Omdat ik daar zo veel positieve reacties op kreeg, begon ik uiteindelijk ook met een blog. Heel veel mensen waren daar laaiend enthousiast over en ik zag mijn volgers opeens razendsnel toenemen. Ik moet wel toegeven dat ik eigenlijk nog nooit heb stilgestaan bij mijn “populariteit” tot Flair mij contacteerde (lacht).’

Hoezo? 

‘Ik vind het gewoon leuk om dingen die mij interesseren te delen en was er mij, hoe cliché dat ook mag klinken, totaal niet van bewust dat ik het verschil kon maken. Ik heb “maar” 10.000 volgers en voor mij lijkt dat eigenlijk niet zó veel. Maar nu ik erover nadenk… Als ik al mijn volgers zou moeten uitnodigen op een feest, zou dat wel een heel lange gastenlijst worden.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Gebeurt het dan weleens dat je volgers naar jou durven op te kijken? Je bent knap, reist veel, hebt gevoel voor smaak...

‘Zelfs mijn collega’s durven weleens te zeggen dat ik “nu toch echt wel veel reis hè”. Maar je moet weten dat ik veel reis, maar dat ik niet elke week weg ben. Ik doe aan content banking. Dat betekent dat ik op reis veel foto’s neem, maar die niet meteen allemaal post. Ik deel ze geleidelijk aan met mijn volgers en soms lijkt het daardoor dan inderdaad alsof ik wééral op reis ben.’

Krijg je daar dan zoveel commentaar op? 

‘Ik zou liegen als ik zeg van niet. Maar ik moet wel zo te werk gaan, want ik werk fulltime. Het stopt trouwens vaak niet bij die reacties. ‘Heb je nu weeral een event?’, ‘Krijg je nu weeral iets gratis? en ‘Je moet daar maar één foto voor maken’ passeren ook weleens de revue. Gelukkig komen die berichten niet zoveel voor. Ik trek mij op aan de vele positieve reacties die ik krijg en vind het superleuk om te zien dat mensen mijn reistips opvolgen. Uiteindelijk is dat ook gewoon mijn enige doel.’

Er hangt tegenwoordig heel wat negativiteit rond het woord ‘influencer’, en terecht.


Hoe probeer je dan toch uit te leggen dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is en dat je Instagramaccount wel degelijk heel veel tijd en moeite kost?

‘Tegenwoordig heeft iedereen Instagram en mensen gaan er dan ook gewoon van uit dat het maar één fotootje nemen is en klaar. En soms, als je héél veel geluk hebt, maak je een foto en is hij meteen perfect, maar dat gebeurt praktisch nooit. Niet omdat ik een muggenzifter of perfectionist ben, wel omdat je branded content er voor een merk mooi moet uitzien. En dat is wat mensen durven te vergeten. Pas als ze zelf proberen om zulke mooie stories te maken of meegaan naar een evenement, begrijpen ze hoeveel tijd er écht in kruipt.’

Hoe bepaal jij eigenlijk met welke bedrijven je wil samenwerken? 

‘Ik krijg heel veel aanbiedingen, maar ik ga heel zelden grote samenwerkingen aan, omdat ik het belangrijk vind dat zoiets volledig in mijn kraam past. Ik wil geen onbenullige dingen promoten. Op mijn Instagramaccount staat er “travel”, “lifestyle”, “food” en “interior”, dus als het niet in een van die vier categorieën past, aanvaard ik de deal in de meeste gevallen niet. Ik stel mijzelf altijd de vraag of mijn doelgroep ook écht in die producten of deals geïnteresseerd is. “Gaat dat hen effectief iets doen?” Het moet niet alleen volledig bij mijn persoonlijkheid en account passen, maar ook bij mijn volgers.’

En is het dan moeilijk om aan de eisen van die bedrijven te voldoen? 

‘Wat het voor mij moeilijk maakt, is het feit dat ik ook fulltime werk. Vooral in de winter durf ik weleens te vloeken, want dan is het heel vroeg donker ‘s avonds en heb ik dus nauwelijks tijd om foto’s te nemen. Ik maak mijn content daarom vooral in het weekend. Het is veel werk, maar ik begrijp waarom het voor bedrijven zo belangrijk is om met goede content te werken. Het is dus een beetje geven en nemen, hè! Ik steek er ook gewoon graag mijn tijd in, omdat ik het oprecht heel leuk vind om aan een opdracht te werken. Ik zal dan ook nooit ofte nimmer een lelijke post afleveren.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."


Wat iedereen zich afvraagt: kan jij leven van je Instagramaccount? 

‘In tegenstelling tot wat héél veel mensen denken, kan ik er absoluut niet van leven. Daar ben ik echt wel veel te klein voor. Het is zelfs zo dat ik voor mijn account meer geld uitgeef dan ik verdien. Ik moet zelf ook investeren in mijn interieur en reizen. De waarde van de producten die ik ontvang, covert die kosten zeker niet. Ik hou ervan nieuwe dingen te ontdekken. Aangezien ik fulltime werk, doe ik het dus zeker niet voor de monetaire vergoeding, integendeel. We leven hier nu eenmaal niet in de Verenigde Staten en het is nooit mijn doel geweest om ook maar iets met mijn kanaal te verdienen. In België heb je zeker meer dan 100.000 volgers nodig voordat je je job kan opgeven. Maar dan nog swingen de prijzen die ze ontvangen de pan uit, want de markt creëert zichzelf. Influencers vragen steeds meer geld en sommige bedrijven betalen dat bedrag ook, maar dan vraag ik mij af of je nog wel eerlijke content creëert...’

Verdien je dan echt niets aan je posts? 

‘Heel af en toe werk ik onder contract en word ik betaald, maar meestal krijg ik gewoon een productvergoeding of mag ik een nachtje in een hotel gaan slapen. En eerlijk? Dan vind ik dat veel leuker! Ik doe het vooral voor de ervaringen.’

En is er dan veel concurrentie onder de, sorry voor het woord, influencers? Want ik kan mij voorstellen dat iedereen graag veel producten en nachtjes op hotel ontvangt. 

‘Er is helaas heel veel concurrentie. En dat komt omdat het Instagramwereldje alleen maar groter wordt. Er komen steeds meer nano-influencers (Instagrammers met 1.000 tot 5.000 volgers, red.) bij en het is vooral in die laag dat er heel veel concurrentie ontstaat. Iederéén wil beroemd worden en daar hebben ze heel veel voor over. Ze boksen heel hard tegen elkaar op en je merkt dat ze bijna alle deals aanvaarden, in de hoop nog meer volgers te krijgen. Dat is een heel vervuilende mentaliteit. Op evenementen merk je ook meteen wie oprecht aanwezig is en wie er alleen maar is voor de gratis goodiebags en het eten.’

Nano-influencers boksen heel hard tegen elkaar op en je merkt dat ze bijna alle deals aanvaarden, in de hoop nog meer volgers te krijgen.


Is het daarom dat je niet graag de stempel ‘influencer’ op je voorhoofd gedrukt krijgt? 

‘Ja, eigenlijk wel. Het mag niet je doel zijn om influencer te worden, want dan wil je volgens mij beroemd worden om de verkeerde reden. Toch zijn er steeds meer jongeren die die intentie hebben en eigenlijk kan je hen dat zelfs niet kwalijk nemen. Er zijn nu eenmaal een heleboel influencers die echt alles posten en élke deal aanvaarden, waardoor volgers het gevoel krijgen dat zij dat ook kunnen en alles gratis zullen krijgen. Dat geeft een heel vertekend beeld van ons...’

Vind jij het dan belangrijk om ook vrienden te hebben waar je in real life op kan terugvallen? 

‘Ja, zeker en vast. Het is belangrijk om af en toe met vrienden te kunnen afspreken die helemaal niet actief zijn in die business. Ik heb een hele hoop vrienden via Instagram leren kennen en bij hen kan ik terecht om te zagen over de ups en downs van Instagram, maar daarnaast heb ik ook een heleboel vrienden die nauwelijks iets afweten van social media. Sommigen van hen willen soms zelfs niet op mijn foto’s staan. En dan is het heel fijn om eindelijk eens over iets anders te kunnen praten. Een tijdje geleden was ik enkele weken een beetje minder actief op Instagram. Ik had het gevoel dat het allemaal een beetje te veel werd. Het draaide alleen nog maar om de likes. Uiteindelijk heb ik mij daar wel overheen gezet. Het maakt voor mij echt niet uit of ik weinig of veel likes krijg, maar het is wel een moeilijk wereldje om je eigen plek in te vinden.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."


Wat is voor jou dan de allergrootste afknapper van Instagram? 

‘De pijnlijke comments of privéberichten die je persoonlijkheid of uiterlijk aanvallen. Ik reageer daar niet op en verwijder ze meteen, omdat ik die negativiteit niet nodig heb, maar andere meisjes zien daar wel heel hard van af. Ik ben in het middelbaar nogal hard gepest geweest voor mijn uiterlijk en toen zat ik echt heel diep. Nu raken die reacties mij niet meer. Ik ben daar immuun voor geworden, denk ik. Stiekem geniet ik er ook een beetje van om te beseffen dat de mensen die mij toen uitlachten mij nu ook op Instagram zien verschijnen. Nu heb ik zoiets van: kijk maar eens waar ik nu sta!’

En terecht! Ik kan mij voorstellen dat zo’n succesvol Instagramaccount ook mooi op je cv staat? 

‘Ik ga heel eerlijk zijn: Instagram heeft mij al heel veel geholpen en niet alleen op vlak van mijn zelfzekerheid, maar ook op vlak van de stages die ik mocht doen en de job die ik nu uitoefen. Als je op sollicitatiegesprek gaat en kan zeggen dat je een goed draaiend Instagramaccount hebt, ben ik ervan overtuigd dat ze je sneller zullen aannemen.’

Als je op sollicitatiegesprek gaat en kan zeggen dat je een goed draaiend Instagramaccount hebt, ben ik ervan overtuigd dat ze je sneller zullen aannemen.


Maar is het dan wel nog mogelijk om je werk en privé gescheiden te houden? 

‘Ik werk fulltime, dus op mijn werk ben ik uiteraard niet op mijn eigen socialmediakanalen bezig, maar na de werkuren blijft dat Instagramverhaal wel non-stop doorgaan. Op dat vlak vertoon ik echt wel heel obsessief gedrag (lacht). Met mij op reis gaan moet dan ook verschrikkelijk zijn. Ik moet álles gezien hebben en denk altijd in functie van foto’s. Vrienden en familie vragen zich weleens af hoe ik daar in godsnaam van kan genieten, maar ik ben daar intussen op getraind… Dat is een mindset die er nu eenmaal niet zo makkelijk meer zal uitgaan.’

Je ben heel open en eerlijk naar je volgers toe, maar zijn er ook zaken die je absoluut niet met hen deelt? 

‘Mijn adres zal je niet op Instagram vinden. In mijn appartement neem ik heel veel foto’s, maar ik zal nooit de gevel van het gebouw op Instagram posten. Je weet nooit wie er zit mee te kijken.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Is er tot slot nog iets wat je tegen je volgers zou willen zeggen? 

‘Ja, ze mogen een beetje kritischer zijn (lacht)! Mensen scrollen en liken heel snel, zonder de caption te lezen of even de tijd te nemen om de foto kritischer te bekijken. Je moet echt wel beseffen wat je liket. Vraag je af of je iemand volgt omdat die persoon veel volgers heeft of omdat je oprecht geïnspireerd wordt door wat hij/zij deelt. Want dat is veel belangrijker.’

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."


Lees ook: 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' '