'Abortussen zullen blijven gebeuren, maar we moeten ervoor strijden dat ze op een medisch verantwoorde manier kunnen gebeuren.'
Seksuologe en schrijfster Gertie Driessen: ‘Zonder abortus als basisrecht is gelijkheid onmogelijk’
Seksuologe en schrijfster Gertie Driessen (68) bracht een paar maanden geleden haar tweede boek uit over abortus. ‘Abortus – Van getuigenissen en reflecties tot steun’ is gevuld met getuigenissen over de emotionele impact ervan en hoe vrouwen beter gesteund kunnen worden doorheen het proces. De huidige situatie in de Verenigde Staten rond Roe v. Wade bewijst volgens Gertie waarom we de conversatie over abortus in leven moeten houden en moeten blijven vechten voor onze vrijheid.
Waarom moet abortus een basisrecht blijven?
‘In alles dat te maken heeft met seksualiteit is de vrouw kwetsbaarder dan de man. Een man kan altijd wegstappen van de situatie. Vrouwen zijn nog steeds aan een inhaalmanoeuvre bezig wat gelijkheid betreft. We hebben dan ook pas stemrecht gekregen in 1950. En als we abortus niet als basisrecht hebben, dan hebben we niet dezelfde vrijheid als de man om te kiezen voor ouderschap. Als je echt gelooft in gelijkheid, dan kan je ons onmogelijk dat recht ontzeggen. Het feit dat wij nadenken over onze gezondheid, zowel relationeel, emotioneel, sociaal als financieel, om deze beslissing te maken, bewijst ons verantwoordelijkheidsgevoel.’
‘Er heerst nog steeds een angst om veroordeeld te worden, waardoor vrouwen schrik hebben om met hun keuze voor abortus naar buiten te komen. Ik denk dat mensen die anti-abortus zijn meer moeten praten met vrouwen die het werkelijk hebben meegemaakt. Maar jammer genoeg wordt het pijnlijke emotionele proces na een abortus vaak gebruikt als argument om het niet te doen, terwijl die twee los van elkaar staan. Het is niet omdat het een moeilijk proces is, dat je geen gegronde reden hebt. Op dezelfde manier heb je ook te allen tijde het recht om uit een relatie te stappen. Zoiets doet ook pijn, maar daarom is je reden niet minder geldig.’
Mogen mannen volgens jou een stem hebben in dit debat?
‘Mannen mogen zeker een stem hebben, maar niet degenen die louter in de politieke sfeer leven. Stel mannen in met ervaring: psychiaters, abortusdokters, ervaringsdeskundigen… Dit is een beslissing die niet op politiek vlak hoort genomen te worden. Er wordt toch ook niet politiek beslist of je een hartoperatie mag ondergaan?’
Als ze werkelijk doorgaan met de afschaffing van Roe v. Wade, zullen de gevolgen vooral bij de veiligheid van de vrouw liggen, want het zal de hoeveelheid abortussen niet verminderen.
In de VS is er momenteel veel gaande rond de abortuswetgeving. Wat zouden de gevolgen zijn als ze de legalisering terug zouden draaien?
‘Wat er nu gaande is in de VS is enorm hypocriet: ze willen hun wapenrecht niet weghalen omdat ze zeggen dat het gebruik van wapens nooit gaat verminderen, maar die logica kunnen ze blijkbaar niet toepassen bij het recht op abortus? Als ze werkelijk doorgaan met de afschaffing van Roe v. Wade, zullen de gevolgen vooral bij de veiligheid van de vrouw liggen, want het zal de hoeveelheid abortussen niet verminderen. Vroeger, toen het in België nog illegaal was, had je in elk dorp wel een “engelenmaker” die met pillen en priemen alsnog zwangerschappen stopzette. Abortussen zullen blijven gebeuren, maar we moeten ervoor strijden dat ze op een medisch verantwoorde manier kunnen gebeuren.
Daarnaast zal ook de polarisatie tussen arm en rijk nog groter worden. De rijken kunnen naar een andere staat reizen, of zelfs hun gynaecoloog omkopen en het op een miskraam doen lijken, maar de armen zitten vast. Kinderlevens, vrouwenlevens en relaties zullen hier zwaar onder lijden. Als ze zo graag abortussen willen vermijden, moeten ze zich eerst focussen op postnatale zorg: de ondersteuning van nieuwe ouders en het verbeteren van de kinderlevens die er al zijn. Maar momenteel zetten ze de keuzevrijheid, en het welzijn van vrouw en kind op de laatste plaats.’
Uit angst om door mijn ouders buitengezet te worden, koos ik in paniek voor abortus.
‘In sommige staten zou zelfs incest of verkrachting geen geldige reden zijn voor abortus. Dat wil toch zeggen dat ze denken dat wij geen waarde hebben als persoon, maar gewoon leven in dienst van de gemeenschap, in dienst van de voortplanting? Filosofe en feminist Simone De Beauvoir zei ooit dat er steeds een economische, politieke en religieuze crisis nodig is om de rechten van de vrouw in twijfel te trekken. En aangezien dat dat nu aan de gang is, moeten we heel waakzaam zijn.’
Je schreef twee boeken over abortus. Hoe ben je daaraan begonnen?
‘Ik heb zelf een abortus ondergaan toen ik net begonnen was aan mijn opleiding geneeskunde. Ik was plots zwanger van mijn toenmalige vriend. Het was heel onverwacht omdat het direct van onze eerste keer was. Uit angst om door mijn ouders buitengezet te worden, koos ik in paniek voor abortus. Dat was hier nog illegaal, dus moest ik naar Engeland, alleen. ‘
‘Iedereen reageert emotioneel anders op een abortus, en bij mij was het heel moeilijk. Moest ik steun hebben gekregen van mijn partner, van mijn familie, van een deftige opleiding in seksuele voorlichting, dan was alles veel makkelijker geweest. Maar zoiets in je eentje doormaken is onmenselijk zwaar. De emotionele impact kan ik uiteindelijk ook linken aan veel andere gebeurtenissen in mijn leven. De scheiding met mijn ex-man bijvoorbeeld, had deels te maken met de pijn die ik nog niet had verwerkt. Ik heb erna beslist om terug te gaan naar Engeland, naar de plaats waar ik de abortus onderging. Ik heb er veel gehuild en veel gepraat maar door het verdriet te deblokkeren, deblokkeerde ik ook mijn creativiteit. Daaruit zijn mijn twee boeken gekomen. Op die manier kon ik mijn verdriet beschouwen als een verrijking.’
Tekst: Martha Van den Eede
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier