‘Scheiden was een kostenpost die ik liever niet had gehad, maar helaas heb je dat niet altijd in de hand.’
Britt (30) over haar financiën: ‘Ik denk niet dat ik te klagen heb over mijn nettoloon, want ik verdien € 2632’
De beleefdheid zegt dat je een vrouw niet naar haar getallen vraagt. De leeftijd, cupmaat en financiën zijn verboden terrein, maar niet voor ons. Britt (30) is digital marketeer en praat open over haar financiën.
‘Sinds bijna twee jaar werk ik bij hetzelfde bedrijf als online marketeer, al heb ik al meer dan acht jaar ervaring op de teller binnen die wereld. Ik heb een heel gevarieerde functie: ik zorg ervoor dat bedrijven beter gevonden worden via zoekmachines als Google, beheer hun advertenties en voorzie ook contentcreatie via sociale media, blogs, e-mailmarketing, enzovoort. In feite zorg ik ervoor dat potentiële klanten de weg vinden naar de bedrijven waarvoor ik werk en dat ze zodra ze aangekomen zijn op de website, een aangename webervaring hebben, zodat ze converteren en uiteindelijk ook blijven terugkomen. Voor mij is mijn job de ideale mix van analytisch en strategisch denken en de nodige creativiteit. Bovendien zorgt de verscheidenheid aan klanten ook nog eens voor een extra portie afwisseling.’
Authenticiteit is key
‘De job kent verschillende voordelen, zoals het feit dat ik kan werken van waar ik wil. Ik probeer een goede balans te vinden tussen online werken en fysiek met mensen samenzitten. Daarnaast is online marketing erg vernieuwend, waardoor ik altijd mee ben met de laatste trends. Ik leer ook veel over diverse sectoren en andere jobs. Wanneer ik bijvoorbeeld content moet schrijven over onderwerpen waarover ik niets weet, vraagt dat de nodige research, en ik merk dat ik intussen heel veel algemene kennis heb vergaard. Dat is fijn, want zo zit je niet alleen in je eigen cocon, maar leer je ook wat meer over de leefwereld van anderen.’
‘Tegelijkertijd wordt online marketing nog vaak onderschat, dus ik krijg af en toe te maken met klanten die onrealistische verwachtingen hebben. Ze denken bijvoorbeeld dat ze het effect van een campagne zoals die voor de Barbie-film kunnen krijgen voor enkele honderden euro’s, maar zo werkt het helaas niet. Het omgekeerde is soms ook waar, want er zijn bedrijven die denken dat als ze er maar voldoende geld tegenaan smijten, het allemaal vanzelf gaat. Maar mensen zijn als het ware immuun geworden voor klassieke reclametechnieken, ook online. Authenticiteit is zoveel belangrijker.’
Relevante skills
‘Ik denk niet dat ik te klagen heb over mijn nettoloon, want ik verdien € 2632. Er wordt wel verwacht dat we steeds mee zijn met de nieuwste technologieën, dat we op de hoogte zijn wanneer algoritmes nog maar eens veranderen en dat we onze benodigde certificaten regelmatig vernieuwen. Maar dat vind ik niet erg om te doen, want zo blijven je skills relevant. Momenteel bedragen mijn vaste kosten zo’n € 1500 per maand, waarvan € 960 naar de huur gaat. De kost voor water, gas en elektriciteit bedraagt ongeveer € 150 per maand, maar ik ben nog maar net verhuisd, dus ik weet niet of dat bedrag nog zal toenemen of niet. Voor internet en televisie betaal ik € 60. Kosten met betrekking tot een auto heb ik niet. Scheiden was dan weer een kost die ik liever niet had gemaakt, maar helaas heb je dat niet altijd in de hand.’
Nieuwe start
‘Momenteel is sparen niet zo evident. Ik moet nog wennen aan het wegvallen van een extra inkomen nu mijn ex en ik aan het scheiden zijn. Daarnaast heb ik moeten investeren in mijn nieuwe appartement – denk aan verf en nieuwe meubelen – en zit ik nog met de kosten met betrekking tot het huis én de huur van mijn appartement. Daardoor staat er slechts € 1500 op mijn spaarrekening, maar na de verkoop van de woning komt daar gelukkig een mooi centje bij. Ik vermoed dat dat zo’n € 30.000 zal zijn, waarmee ik dan hopelijk binnenkort een eigen stek kan kopen en een nieuwe start kan maken.’
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier