Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
vrouwen in de filmwereld

‘Vroeger dacht ik dat de job voor mij geen optie was omdat die wereld door mannen gedomineerd werd. Gelukkig begint dat te veranderen.’

Charlie (28) is cinematograaf en deed het camerawerk voor de videoclip van Pommelien Thijs

De redactie

Charlie (28) is director of photography en verzorgde het camerawerk voor het tweede seizoen van de GoPlay-serie Hacked en voor Pommelien Thijs’ videoclip voor Erop Of Eronder. Daarnaast werkte Charlie als camera-assistent mee aan 1985, Ritueel en Onder Vuur.

‘De functie van een director of photography, kortweg DOP of cinematograaf, houdt meer in dan het vasthouden van de camera. Je bepaalt ook alles wat bij het beeld hoort, zoals het licht, de compositie en de positie van de acteurs. Je werkt daarom ook nauw samen met de regisseur. Sommige regisseurs weten exact wat ze willen en houden graag de touwtjes zelf in handen, andere laten je dan weer vrij. Het is ­belangrijk dat je vooraf veel met elkaar praat en dat je vervolgens samen op zoek gaat naar hoe je een verhaal kan vertalen naar het beeld. Die intense samenwerking vind ik een van de leukste dingen aan mijn job.

Susan van der Aa – Flair

Wat ook geweldig is, is dat je vaak de wereld rondreist voor je werk. Een vriendin van mij verzorgt bijvoorbeeld de cinematografie voor de concerten van Lana Del Rey, een job die haar naar de meest uiteenlopende plaatsen brengt. Mijn ambitie ligt vooral bij films en documentaires. Hoewel de bestemmingen die daarbij horen vaak iets minder exotisch zijn, heb ik dankzij mijn werk toch al een mooi stukje van de wereld kunnen zien.’

Verschillende perspectieven

‘In eerste instantie wilde ik helemaal geen cinematograaf worden. Mijn vader werkt ook in de filmindustrie en woont in Los Angeles, waardoor die wereld altijd ver weg leek. Pas toen ik op de kunsthumaniora begon met het maken van foto’s, besefte ik dat ik beeld­vorming eigenlijk heel interessant vond. Misschien dacht ik dat de job voor mij geen optie was omdat het vroeger vooral een door mannen gedomineerd beroep was. Gelukkig begint dat nu te veranderen. Bovendien ben ik ervan overtuigd dat er anno 2023 meer ruimte is voor diverse perspectieven, zowel letterlijk als figuurlijk.

Mijn ambitie ligt bij films en documentaires. Dankzij mijn werk kon ik al een mooi stukje van de wereld zien.

Toch klopt het cliché dat het vrouwelijk perspectief een zachtere blik biedt niet per se. Mijn vriend, Esmoreit Lutters, is ook DOP, en ik bewonder soms net de gevoeligheid die hij in zijn werk legt. Gelukkig vechten we thuis nooit om een job. Integendeel, we zijn elkaars grootste supporters en moedigen elkaar alleen maar aan. Aangezien onze job verre van een 9 to 5-baan is, is het fijn dat we begrijpen hoe intensief een opnameperiode kan zijn. Toch proberen we thuis niet al te veel over film te praten, want anders zou het daar altijd over gaan (lacht).’

And the Oscar goes to...

‘Toen ik net was afgestudeerd, combineerde ik mijn werk als cinematograaf met jobs als camera-assistent. Dat is een positie waarin je ontzettend veel kan leren. Je ondersteunt de DOP door bijvoorbeeld lenzen aan te reiken, de acteurs te begeleiden naar hun positie of door de befaamde “klap” te doen. Zo zag ik op de set van “1985” van dichtbij hoe de cinematograaf en de regisseur nauw samenwerkten. Zoiets werkt enorm inspirerend.

Mijn droom is om deel uit te maken van een project dat een Oscarnominatie in de wacht sleept.

Ik hoop in de toekomst professioneel te blijven groeien en uiteindelijk de DOP te worden voor langspeelfilms. Hoe cliché het ook mag klinken, mijn ultieme droom is om ooit deel uit te maken van een project dat een Oscar­nominatie in de wacht sleept. Het lijkt me ­geweldig om dat van dichtbij mee te maken. Hoewel ik zelf liever achter dan voor de camera sta, zou ik met plezier over die rode loper wandelen.’

Tekst: Anne Vanoppen

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' '