Wij spraken met de actrice die Larissa Weems, directrice van Nevermore, vertolkt.
Gwendoline Christie (44): ‘Ondeugende studenten zoals Wednesday zijn vaak ook de interessantste’
‘Wednesday’, de nieuwe reeks van Tim Burton, staat sinds kort op Netflix. Daarin volgen we niet de ganse Addams-familie, maar wel – zoals de titel al verklapt – dochter Wednesday. De slimme en sarcastische Wednesday Addams onderzoekt een reeks moorden terwijl ze nieuwe vrienden en vijanden maakt aan Nevermore Academy. Wij spraken met Gwendoline Christie, de actrice die Larissa Weems, de directrice van Nevermore, vertolkt.
De outcasts in ‘Wednesday’ identificeren zich als wolven, shapeshifters, hebben visioenen... Als jij kon kiezen, wat zou jij willen zijn?
‘Ik weet niet precies hoe ze heten, maar er zitten gezichtsloze mensen in de serie. Ik hou echt van hen. Ze ontsnappen aan enige vorm van definitie en dat lijkt mij een hele vredige plek. Ik zou dus wel dat soort outcast willen zijn.’
Hoe was de samenwerking met Tim Burton?
‘Tim runt een set die heel ontspannen aanvoelt. Zelfs als het snel moet gaan, wordt iedereen op z’n gemak gesteld. Dat is echt een uitzonderlijke ervaring. Hij stond ook echt open voor feedback. Hij wil echt weten wat je denkt, hoe jij het ziet en hoe jij het wil doen. Maar als het nodig is, werkt hij op een enorm gedetailleerde manier. Dus het is een interessante combinatie van elementen die normaal tegenover elkaar zouden staan, maar die verrassend genoeg heel goed samenwerken. Het was een vreugdevolle ervaring.’
Wat zijn jouw favoriete aspecten aan jouw personage en haar connectie met het verhaal?
‘Wat ik het leukste vind aan Larissa Weems is dat ze een tegenstrijdig personage is. Ze wil de school beschermen en onderhouden, en een safe haven en toevluchtsoord voor de Outcasts voorzien. Maar tegelijk is ze vastbesloten om de school winstgevend en succesvol te maken, maar toch te integreren in de samenleving. Ze heeft dus haar eigen machtsmissie. Het is ook een vrouw die veel te bewijzen heeft. Ze studeerde samen met Morticia Addams aan Nevermore, maar stond altijd in haar schaduw en nu heeft Larissa de leiding. Ik hou van al die tegenstrijdige elementen bij elkaar.’
‘Game of Thrones’, ‘The Sandman’, en nu ook ‘Wednesday’. Het lijkt erop dat je wel geniet van meespelen in fantasyseries. Waarom hou je van zulke projecten?
‘Ik ben als acteur altijd al geïnteresseerd geweest in veel dingen en genres. En ik kijk ernaar uit om ook andere dingen te doen. Ik doe ook andere dingen, maar die projecten krijgen niet altijd de meeste aandacht. Maar briljante mensen zoals George R. R. Martin, David Benioff en Tim Burton, kan je gewoon niet afwijzen. Waarom zou je dat doen? Ik kan bijna niet geloven dat ik zonet al deze briljante namen heb opgesomd. Ik heb geluk dat die mensen zien waartoe ik in staat ben als acteur, iets wat anderen misschien niet zien. Of dat is tenminste hoe ik mij voelde bij Tim. Hij gaf mij volledige creatieve vrijheid en wilde weten hoe ik mezelf zag in deze rol. Hij, ik en Colleen Atwood (kostuumontwerper, red.) hadden trouwens hetzelfde idee van Larissa; een vrouw in een soort Hitchcock-stijl, een vrouw die de touwtjes in handen neemt.’
Hebben elementen zoals filmlocatie en kostuum invloed op de vertolking van jouw personage?
‘De omgeving en het kostuum beïnvloeden mijn vertolking altijd enorm. En als het mogelijk is, wil ik de set altijd op voorhand zien, want die bepaalt volledig wie het personage is en hoe het reageert. Het personage kan volgens mij nooit echt tot leven komen tot je op de set staat. Ik kan mijn kostuum aanhebben en mijn haar en make-up kunnen gedaan zijn, maar het is pas als ik op de set sta dat alles samenkomt.’
De grootte van haar kantoor benadrukt de eenzaamheid van Larissa.
Wat was jouw favoriete locatie om te filmen?
‘Ik hou van Larissa Weems kantoor. Dat was spectaculair, die ongelooflijke haard die lijkt op een schreeuwende Gorgo. Het was een buitengewoon zicht voor mij, met al die monsterlijke objecten. Vooral omdat de grootte van haar kantoor de eenzaamheid van Larissa benadrukt. Ze zit helemaal alleen in die gigantische ruimte met objecten die helemaal niet warm en zacht zijn. Ze hebben scherpe randen en zijn intimiderend.’
Hoe was de samenwerking met kledingontwerpster Colleen Atwood?
‘Ik kan niet geloven dat ik met Colleen Atwood heb mogen samenwerken. Het was een uitzonderlijke eer. Ik heb me nog nooit zo gevierd gevoeld door iemand, op vlak van mijn lichaam, mijn ideeën, mijn creativiteit en mijn expressie van het personage. Ze werkte volledig met mijn sterke punten en gaf me een goed gevoel op de set. Het voelde alsof elk aspect van Weems bewust en zorgvuldig werd bekeken en gebruikt. Mark, die met Colleen samenwerkt, zorgde er ook voor dat er voor mij werd gezorgd en zorgde voor de kleine details. Ik droeg uitzonderlijke sieraden van de geweldige Daniel Roseberry, ontwerper bij Schiaparelli, die zorgden voor een surrealistisch randje waardoor het personage ook abstracter aanvoelde.’
Ik heb me nog nooit zo gevierd gevoeld door iemand als door Colleen Atwood.
Hoe heb je je voorbereid op de rol?
‘Ik sprak met een buitengewoon slimme, machtige en glamoureuze vriendin. Ze heeft zo’n elegantie en gratie en zo’n briljante strategische geest dat ze me ontzettend veel inspiratie en kwaliteiten heeft gegeven, vooral over de kracht in oprechte zachtheid. Ze is een warme, maar zeer dynamische vrouw. Daarnaast heb ik heel intensief naar films van Hitchcock gekeken zoals “Vertigo” en “The Birds”, maar ook naar actrices van toen zoals Tippi Hedren en Kim Novak. Niet alleen voor de kostuums, maar ook voor het idee van een oldskool Hollywood cinematische ervaring van een mythische vrouwelijkheid.’
Heb je bijvoorbeeld ook teruggedacht aan je eigen schoolhoofd van vroeger?
‘Ik heb met de directrice van een hele goede school gesproken. Ik stelde haar vragen over haar ervaring als schoolhoofd, maar ook over hoe ze omging met moeilijke leerlingen. Die zijn er volgens haar trouwens niet. Ze vertelde mij iets heel interessants, namelijk dat de ondeugendste studenten vaak ook de interessantste, slimste en meest onconventionele zijn. Dat vond ik een geweldig inzicht van haar en gaf mij de sleutel tot Larissa’s relatie met Wednesday. Het deed me begrijpen waarom mijn personage haar zoveel bekijkt, namelijk omdat ze beseft dat Wednesday veel potentieel heeft. Aan de buitenkant zie je vijandigheid en geweld, maar aan de binnenkant schuilt er een schat van meerdere talenten.’
Het volledige eerste seizoen van ‘Wednesday’ is nu te streamen via Netflix.
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier