Inge staat aan het roer van Essentiel Antwerp, maar is vanaf vandaag ook te zien als jurylid in 'Belgium’s Next Top Model’.
Inge Onsea (53): ‘Als model moet je bijzonder goed met afwijzingen om kunnen’
The wait is almost over! Op 15 september kunnen we eindelijk van de eerste aflevering van ‘Belgium’s Next Top Model’ op Streamz smullen. Moderedactrice Chloë sprak alvast met jurylid Inge Onsea over de gloednieuwe editie van de bekende tv-modellenzoektocht.
Wat was jouw eerste reactie toen ze je vroegen als jurylid voor ‘Belgium’s Next Topmodel’?
‘Eerlijk? Ik dacht no way. Ik heb ooit al eens meegewerkt aan een realityprogramma (Inge was in 2014 in het allereerste seizoen van ‘The Sky is the Limit’ te zien, red.), wat nogal een nare ervaring was. Omdat ik best wel een nieuwsgierig persoon ben, besloot ik toch maar eens met de programmamakers van “BNTM” te praten. Het feit dat zij zo’n toffe cast en jury hadden weten te verzamelen, heeft me uiteindelijk wel over de streep getrokken. Het zijn echt wel experts in hun domein. Daarnaast heeft België een heel hoge standaard op vlak van mode. Als ik bijvoorbeeld naar Azië of Amerika reis, kennen de mensen ons daar voor ons fantastisch modegevoel. België is echt wereldbefaamd, dat wilde ik met dit programma graag mee in de spotlight zetten.’
Zijn jij en de andere juryleden vrienden geworden?
‘Oh ja, het was een droom om met hen samen te werken. Na de eerste opnames, hebben we echt van elkaar moeten afkicken. Weet je, wij zijn echt vier verschillende personages. Niet alleen op vlak van uiterlijk. Tom Eerebout is pure rock-‘n-roll, Hannelore Knuts is het arty farty topmodel, ik ben de flamboyante en Tom Van Dorpe is het serieuze jurylid. Hij heeft naar mijn gevoel het meeste te vertellen over de modewereld. Hoewel we zo’n uiteenlopende karakters hebben, werkte het heel goed. Dat zal je ongetwijfeld ook wel op beeld zien.’
Zijn er nooit eens discussies geweest dan? Bij de exits bijvoorbeeld?
‘Tijdens het derde of vierde beslissingsmoment is er eens een hevige discussie geweest. Er zijn toen ook wel wat woorden gevallen tussen ons. Gewoon omdat we er zo rotsvast van overtuigd waren waarom iemand wel of niet moest vertrekken. Weet je, vanaf het moment dat de kandidaten binnenwandelen, maak je onbewust meteen je volgorde van de afvallers op. Je hebt in je hoofd wie er gaat winnen. Het leuke eraan is dat we op dat vlak flink verrast zijn als jury. Sommige kandidaten hebben tijdens de challenges zo’n goed werk neergezet dat onze voorspellingen in duigen vielen.’
Wat betekent het concept ‘topmodel’ anno 2023?
‘Ik denk dat een topmodel momenteel meer een persoonlijkheid is dan een mooi gezicht. Je moet over een zekere energie beschikken die je ook kan uitstralen op beeld. Daarnaast moet je ook een kameleon zijn. Elke opdracht vertolk je een andere rol, iets wat ook mooi aan bod komt in de reeks. In die zin is “BNTM” naar mijn mening echt een ongelofelijke opportuniteit voor de kandidaten. In een paar weken tijd wordt er een hele lange carrière gesimuleerd waardoor ze de fashionwereld ook echt kunnen beleven.’
Afwijzingen zijn dan ook geen afwijzingen, al kan dat op dat moment wel zo aanvoelen en die onzekerheden in de hand werken. Zeker op zo’n jonge leeftijd.
Het draait dus niet langer om het hebben van de juiste maten?
‘Oh nee! Als je nu al kijkt naar de catwalk zie je ook een mooie mix. Weet je, wat de eindconsument op een foto wil zien is een zekere echtheid. Niet een zogenaamd perfecte model dat daar staat te paraderen. Mensen zijn die filters, ook op sociale media, meer dan beu. Ze willen echte mensen zien en echte mensen zien er allemaal anders uit. Dat is oké.’
Er komt anno 2023 wel steeds vaker kritiek op zogenaamde schoonheidswedstrijden. Waarom is een programma als ‘BNTM’ nog steeds relevant in deze tijd?
‘Ik ben absoluut geen fan van schoonheidswedstrijden en daar gaat dit programma ook niet over. “BNTM” is meer een survivaltocht van hoe je met anderen, maar ook met jezelf kan omgaan. In die zin is het ook zeker relevant voor deze tijd. Je ziet de kandidaten samenwonen in een loft. Je ziet hoe ze elk hun eigen problemen hebben en daarmee proberen om te gaan. Zoiets geeft juist een heel hedendaags beeld van de jongeren in de maatschappij. Wat ik trouwens ongelofelijk tof vond om zien. Aan het begin van dit avontuur moesten de kandidaten ook hun telefoon inleveren. Hoewel ik dacht dat dat voor problemen ging zorgen, hebben ze daar totaal niet van afgezien. In tegendeel: ze hebben gezelschapsspelletjes gespeeld. Dat vond ik heel verfrissend om zien! Ik klink nu echt als een omaatje!’ (lacht)
Waarom weet jij als geen ander hoe je een topmodel klaarstoomt?
‘Als model moet je bijzonder goed met afwijzingen om kunnen. Iets wat in de zakenwereld niet anders is. Toen ik mijn modelabel net had, wilde ik iedereen pleasen. Ik wou dat iedereen onze collecties mooi vond. Maar hoe langer je meedraait, hoe meer je beseft dat het echt wel oké is om een niche aan te spreken. You cannot please everybody en dat geldt voor een model net zo goed.’
We hebben echt met de toppers van het wereldje kunnen samenwerken. En als je de affiche van de Modeacademie kan fotograferen, dan weet je dat je iets bijzonders in handen hebt.
Wat zou je zeggen tegen kandidaten die met bepaalde onzekerheden zitten?
‘Dat er een markt voor iedereen is. Iets wat vroeger absoluut niet het geval was. Een plus-size model kwam bijvoorbeeld amper aan bod. Een klant zoekt één specifiek type en als je daar niet aan beantwoordt, is het gewoon not your turn yet. Dat komt heus wel. Afwijzingen zijn dan ook geen afwijzingen, al kan dat op dat moment wel zo aanvoelen en die onzekerheden in de hand werken. Zeker op zo’n jonge leeftijd. Het is maar goed dat daar een evolutie in geweest is. Vroeger mochten modellen al op hun 14 à 15 jaar starten. Zij werden dan al meteen naar Parijs of Londen gestuurd, dat was onverantwoord. Als je nu bij een modellenbureau zit, kan je pas vanaf je 18 jaar echt kan gaan werken. Vandaar dat de kandidaten bij “BNTM” ook allemaal minimaal 18 jaar moesten zijn, wat niet meer dan normaal is.’
In welk opzicht verschilt de Belgische versie van de Amerikaanse?
‘In alles. De Amerikaanse versie, maar ook net zo goed de Duitse, is veel commerciëler. Wij laten daarentegen high fashion zien. Dat wordt ook een beetje duidelijk door de namen waarmee we samenwerken in de reeks. Denk maar aan een fotograaf als Alejandro Salinas! We hebben echt met de toppers van het wereldje kunnen samenwerken. En als je de affiche van de Modeacademie kan fotograferen, dan weet je dat je iets bijzonders in handen hebt. Heel de wereld kijkt naar zo’n instituut.’
De typische catfights zijn er dus niet geweest?
‘Er zitten wat drama’s in, maar dat zit hem in de kwetsbaarheid die getoond werd door de kandidaten. Iets wat ik heel moedig vond van hen. De kandidaten zaten wat dat betreft absoluut in een heel veilige omgeving. Je voelde ook altijd de support van de rest. En oké, er waren er wel die het soms wat minder goed met elkaar konden vinden, maar dat is in het dagelijkse leven ook zo. Ze probeerden elkaar in ieder geval geen hak te zetten.’
Wie is voor jou het model van het moment?
‘Essentiel Antwerp heeft zopas nog maar een winkel geopend in New York, waar we dus ook een campagne geshoot hebben. Daarvoor werkten we samen met Stella Lucia. Een topmodel én een topmens! Heel wat mensen zullen haar niet zien als de typische beauty, maar ze is voor mij wel het model van het moment. Ze heeft zo’n ongelofelijk sterke persoonlijkheid. Ze is klein en heeft dus een zekere niche, maar ze is heel easy going en relaxed op set. Voor mij is zij absoluut een voorbeeld van hoe een topmodel moet zijn.’
Wat is het beste advies dat je zelf ooit kreeg?
‘Bouw een imago op en hou daar ten allen tijde aan vast. Wie ben ik? Waarvoor sta ik? Eens je dat gevonden hebt, kleur je best niet meer buiten de lijntjes.’
Is het niet moeilijk om daar altijd aan vast te houden?
‘Zeer moeilijk! Vandaar dat we in 2006 ook gecrasht zijn. De oorzaak daarvan ligt bij het people pleasen dat ik eerder al aanhaalde. Als je daarmee start, word je iemand die je niet bent en dat is zeer ongelukkig. Op een zeker moment heb je geen imago meer en dan val je. Essentiel Antwerp is een merk dat staat voor sparkles. Een merk dat kleur brengt en het leven niet altijd zo serieus neemt. Daar wijken we nooit meer van af.’
Waarom moeten mensen absoluut kijken?
‘Omdat het een topprogramma is en we’re gonna shine and sparkle. Oh, en omdat de schoenen die ik in de afleveringen draag echt top zijn!’ (lacht)
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier