Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
Laurien Decibel
© Eén

‘Ik voelde me niet het mooiste of coolste meisje. Maar wanneer ik danste, kon ik zijn wie ik wilde zijn en wie ik écht was.’

Laurien Decibel (34): ‘Ik was niet het gelukkigste kind, maar dans heeft me gered’

Herlinde Matthys
Herlinde Matthys Webjournalist

Laurien Decibel is een professionele danseres én een van de danscoaches in ‘The greatest dancer van Vlaanderen’. ‘Als danseres ben ik vervloekt en zal ik áltijd bezig zijn met mijn uiterlijk’, zegt Laurien.

Laurien De Munck of Laurien Decibel is een professionele danseres die al samenwerkte met grote artiesten waaronder Dua Lipa, Jennifer Lopez, Cardi B, Camilla Cabello en Jason Derulo. In ‘The greatest dancer van Vlaanderen’ is ze een van de enthousiaste danscoaches. ‘Ik begon pas rond mijn zestiende te dansen’, vertelt Laurien. ‘Op mijn achttiende begon ik met de opleiding Communicatiewetenschappen aan de VUB omdat ik toch een diploma wou, maar toen ik afstudeerde, ben ik meteen voltijds beginnen dansen, omdat daar toch mijn passie lag. Een aantal jaar later verhuisde ik naar Los Angeles.’

Vanwaar die verhuis?

‘Ik danste in alle grote programma’s in ons land waaronder “The Voice van Vlaanderen”, “Dansdate” en “Idool”. Maar ik raakte in België aan het plafond van mijn capaciteiten waardoor ik naar Los Angeles trok. Ik heb daar de eerste jaren wel enorm gesukkeld.’

Hoezo?

‘Ik kende niemand en ik moest terug van nul beginnen. Ik begon namelijk laat met dansen, maar ik kreeg onmiddellijk grote kansen in België waardoor ik heel wat stappen oversloeg. In LA kwam dat als een boemerang terug in mijn gezicht. Ik deed vaak audities met dansers die al sinds hun twee jaar bezig waren en zo werd duidelijk dat ik echt wel veel moest inhalen. Ik kreeg véél deuren tegen mijn neus en moest heel wat teleurstellingen verwerken.’

Hoe ging je daarmee om?

‘Ik liet mijn hoofd niet hangen. Ik trainde enorm veel, volgde ontzettend veel lessen in verschillende stijlen en deed veel audities. Na een paar jaar afzien, ging de bal aan het rollen. Ondertussen mocht ik optreden met heel wat grote sterren en zit ik in “The greatest dancer van Vlaanderen” én de Waalse versie van het programma.’

Woon je nog steeds in LA?

‘Ik ben onderweg (lacht). Daarmee bedoel ik dat ik niet echt één vaste verblijfplaats heb. Ik zit veel in Amerika, in Nederland en ik kom geregeld terug naar België voor mijn werk.’

Was het moeilijk om alles hier achter te laten?

‘Tuurlijk, dat is het lastigste wat ik in mijn hele leven heb moeten doen. Ik hoorde mijn papa onlangs voor de eerste keer zeggen dat hij zich enorm machteloos voelde de dag dat hij me afzette aan de luchthaven. Zijn dochter vertrok naar de andere kant van de wereld, en hij kon me daar niet bijstaan of helpen. Ik was zelf ook doodsbang. Maar ik stond er toen niet bij stil dat dat ook een enorme impact had op mijn familie en vrienden.’

Je werkte al samen met verschillende bekende artiesten: wie is je favoriet?

‘Dua Lipa. Dat is niet per se dé allergrootste naam, maar dat was wel de leukste werkervaring.’

Was er iemand die je minder sympathiek vond?

‘Jennifer Lopez was een beetje een teleurstelling, terwijl ze wel op mijn bucketlist stond. Ik hoorde al van verschillende andere dansers die met haar op tour gingen dat ze niet de meest aangename persoon was, en ik moet dat helaas bevestigen. Ze is een enorm harde werker en een echte carrièrevrouw, maar het is niet de makkelijkste om voor te werken en ze is niet zo zachtaardig.’

Met wie hoop je ooit nog samen te werken?

‘Beyoncé! Dat is de reden waarom ik naar LA ben vertrokken. Dat is mijn allergrootste droom. Tweede in lijn is Rihanna en dat was bijna gelukt! Vlak voor de kerstvakantie vloog ik terug naar België en eenmaal hier kreeg ik een mail dat de audities om bij haar te dansen de volgende dag startten. Ik geraakte helaas niet op tijd terug naar Amerika. Dat was serieus balen!’

Jennifer Lopez was een beetje een teleurstelling. Ze is een enorm harde werker en een echte carrièrevrouw, maar het is niet de makkelijkste om voor te werken.

Was het puzzelen om ‘The greatest dancer van Vlaanderen’ in je agenda te doen passen?

‘Het is druk! Naast dansen geef ik namelijk ook fitnesscoaching en styling. Maar ik ben zelfstandige waardoor ik mijn eigen agenda en uren bepaal. Ik heb verder geen 9 to 5, dus dit was er mooi in te passen. Ze vroegen het me trouwens gelukkig ruim op voorhand, want ik wilde het niet missen.’

Op wat let jij vooral als coach?

‘Ik ben een heel emotionele danseres. Ik dans ook streetstyle en geen klassieke dans waar de klemtoon op techniek ligt. Ik leerde meer om echt gevoel in mijn bewegingen te steken en dat over te brengen naar het publiek, dus daar heb ik ook bij andere dansers een zwak voor. Een boodschap kunnen overbrengen met emotie en niet enkel met techniek, da’s mijn ding.’

Ben je een strenge coach?

Ik ben eigenlijk een doetje (lacht)! Niels lacht altijd met mij als ik vraag of ik niet te streng was met mijn feedback naar de dansers toe. Ik voel echt mee met de mensen die op dat podium staan en ik weet hoe het voelt om kritiek te krijgen. Ik ben daar dus heel voorzichtig mee, want het kan je zelfvertrouwen echt onderuit halen.’

Vind je het goed dat dit soort programma’s gemaakt worden?

‘Absoluut! Het grootste probleem voor mij in België was dat er niet genoeg plek was voor dans. Als mensen thuis niet geïnteresseerd zijn in dans, dan zal er ook minder vraag zijn naar dansers. Dus ik vind het keigoed dat dans opnieuw zo’n groot platform krijgt.

Op sociale media vergelijk je jezelf met een belachelijk hoge standaard, want je ziet enkel de coolste mensen ter wereld en je wil daaraan tippen. Dat maakt je onzeker.

Wat betekent dans voor je?

Dans kwam voor mij op een moment dat ik het heel moeilijk had met mezelf. Ik voelde me niet het mooiste of coolste meisje. Maar wanneer ik danste, kon ik zijn wie ik wilde zijn en wie ik écht was. Ik was niet het gelukkigste kind, maar dans heeft me gered. Het maakte me veel sterker en zorgde ervoor dat ik mezelf graag leerde zien.’

Dansen gaf je meer self-love?

‘Klopt. Het voordeel is dat je niet gewoon voor die spiegel staat, maar je beweegt voor die spiegel. Zelfs al zit je niet lekker in je vel, je zal je dankzij die beweging beter voelen. Ik ben ook niet altijd tevreden met wat ik in de spiegel zie. Maar als ik begin te dansen, let ik op het geheel en op mijn bewegingen waardoor ik wél mooi vind wat ik doe. Dat geeft je onmiddellijk een boost!’

Hoe komt het volgens jou dat we zo streng zijn voor onszelf?

‘Dat heeft te maken met hoe je bent opgevoed, maar het ligt zeker ook aan onze maatschappij waar al die perfecte plaatjes centraal staan. Ik ben 34 en zelfs ík zit voor ik ga slapen nog een uur naar TikTok-filmpjes te kijken met alleen maar perfecte vrouwen, perfecte lichamen en perfecte dansers. Als je geen sociale media hebt, ben je gewoon bezig met de mensen rondom jou en dat zijn echte mensen in verschillende vormen en maten. Op sociale media vergelijk je jezelf met een belachelijk hoge standaard, want je ziet enkel de coolste mensen ter wereld en je wil daaraan tippen. Dat maakt je onzeker. Het is de dag van vandaag moeilijk om zelfliefde uit de maatschappij te halen, want je krijgt alleen maar perfecte mensen te zien én je krijgt voortdurend signalen dat je jezelf moet veranderen.’

Ligt de focus in de danswereld nog steeds enorm op het uiterlijk?

‘Ze zijn momenteel hard op zoek naar unieke looks: heel veel tattoos of piercings, geschoren haar, een opvallende moedervlek... Ik vind dat leuk, want dat gaat in tegen het stereotiepe schoonheidsideaal. Maar het blijft een feit dat er wel altijd wordt gefocust op je uiterlijk, want je moet altijd wel iets hebben dat past binnen hun plaatje.’

En moet je nog steeds in een maatje 34 passen?

‘In klassieke dans blijft de trend helaas dat je supermager moet zijn. Als je beenderstructuur te breed is, waar je letterlijk niks aan kan doen, want je wordt zo geboren, dan is de kans heel klein dat je het maakt als professionele balletdanseres. In Amerika zie je de laatste tijd wel een enorme trend dat dansers echt wat meer “pak” mogen hebben. Je mag een kont of een buikje hebben, dat juich ik toe!

Let jij enorm op je eten?

‘Zondigen is voor iedereen hetzelfde: het mag, zolang het maar met mate is. Ik ben al vijftien jaar heel hard bezig met fitness, dus ik ben automatisch bezig met mijn voeding. Sporten zonder je eetpatroon aan te passen, haalt namelijk niks uit. Dan ga je nooit resultaat zien. Ik eet dus redelijk gezond, maar ik ben ook een mens, dus ik grijp ook af en toe terug naar koekjes, snoep of chips.’

In Amerika zie je de laatste tijd wel een enorme trend dat dansers echt wat meer “pak” mogen hebben. Je mag een kont of een buikje hebben, dat juich ik toe!

Heb je bepaalde complexen?

‘Natuurlijk. Op dit moment heb ik het heel moeilijk met m’n leeftijd. Ik ben echt aan het sukkelen met die dertigerjaren. Ik voel dat alles wat meer begint te hangen, mijn huid minder elastisch is en ik begin rimpeltjes te krijgen. Ik ben heel expressief waardoor die lijntjes echt duidelijk aanwezig zijn.’

Hoe probeer je dat toch te omarmen?

‘Ik zorg ervoor dat ik niet té snel ouder word door goede producten te smeren, niet te veel in de zon te zitten en op mijn voeding te letten. Als danseres ben ik vervloekt en zal ik áltijd bezig zijn met mijn uiterlijk. Maar ik probeer niet te hard te zijn voor mezelf en mezelf positief toe te spreken, want iedereen wordt natuurlijk ouder.’

Lig je daar misschien zo van wakker omdat leeftijd een issue is in jouw beroep?

‘Ja. Ik ben ook niet van plan om tot mijn veertigste te blijven dansen. Ik merk nu al dat ik tijdens audities steeds meer tussen zeventienjarigen sta. Dat is de helft van mijn leeftijd! Artiesten boeken ook steeds meer jongere dansers die ze leren kennen via sociale media. Die zien er bovendien nog eens een pak ouder uit dan ik op die leeftijd (lacht). Ik ben daar realistisch in, maar ik denk dat er voorlopig nog steeds plek is voor mij.’

Is de danswereld hard?

‘Ja. Het is een competitieve wereld, want je moet knokken voor elke job. Tijdens audities sta je soms met honderden dansers voor slechts enkele plekjes.’

Heb je het gevoel dat jullie vaak onderschat worden?

‘Honderd procent! Een goede danser doet het er makkelijk uitzien, maar wat mensen niet beseffen, is dat er úren training, bloed, zweet en tranen vooraf gaan aan die paar minuten die ze zien op tv. Daarom zijn dansers vaak onderbetaald of worden ze niet geapprecieerd. We worden vaak in een hoekje geduwd, niet gefilmd, krijgen lelijke kledij en er is vaak zelfs geen ruimte om ons om te kleden.’

Kan je er een getal op plakken hoeveel tijd je per dag bezig bent met dans?

‘Nu minder dan vroeger, maar als ik echt trainde was dat makkelijk zeven uur per dag. Daarnaast zit je nog in de fitness om je lichaam scherp te houden.’

Kan een programma als dit die perceptie toch een beetje veranderen?

‘Ik hoop het. In dit programma zijn de dansers de artiesten en staan zij dus centraal. Wij staan op de voorgrond en de mensen thuis kijken speciaal naar ons. Dat is een groot voordeel voor onze sector.’

Op dit moment heb ik het heel moeilijk met m’n leeftijd. Ik voel dat alles wat meer begint te hangen, mijn huid minder elastisch is en ik begin rimpeltjes te krijgen.

Self-love slaat ook op mentaal welzijn: zijn er bepaalde dingen waar jij soms mee worstelt?

‘Zelfvertrouwen en faalangst. Die twee zaken hebben mijn leven altijd wat overheerst. Nu is dat verbeterd omdat ik mezelf liever zie en echt wel trots ben op het parcours dat ik tot nu toe al aflegde.’

Vanwaar kwam dat?

‘Ik ben daarmee geboren. Maar dat is natuurlijk niet verbeterd door te beginnen dansen, want dan moet je op een hoog niveau presteren waardoor je voortdurend een immense druk op je schouders legt.’

Heb je tips om daarmee om te gaan?

‘Als ik een slechte dag heb of heel gestresseerd ben, is het enige wat me kan helpen: bewegen! Dat kan dans, fitness, maar ook gewoon wandelen of mediteren zijn. Op dat moment schakel je je hoofd uit en kan je aan niks anders meer denken, dan stopt dat piekeren. Dat werkt echt veel beter dan een serie bekijken of een boek lezen. Je mat je fysiek af waardoor je gewoon niet meer kán denken of enkel aan je sport denken.’

Tot slot: waarom moeten we zeker naar ‘The greatest dancer van Vlaanderen’ kijken?

‘Ik denk dat heel wat mensen gechoqueerd gaan zijn van het niveau in België. Er is al heel lang geen dansprogramma meer op televisie geweest, dus heel wat mensen trainden ontzettend hard en zetten een prachtige auditie neer op dat podium. Er zullen dus veel monden openvallen, waaronder die van mij (lacht).’

‘The greatest dancer van Vlaanderen’ zie je elke zaterdagavond om 20u20 op Eén.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' '