‘Ik gooide onlangs nog enkele broeken weg die al tien jaar in mijn kast lagen in de hoop dat ik er ooit weer zou in passen.’
Louise Goedefroy (26): ‘Ik denk altijd dat ik te dik ben’
Louise Goedefroy (26) is een van de influencers die in het tweede seizoen van ‘Burger House’ een week lang een hamburgerrestaurant runt in Gent. We spraken met haar over dit avontuur en self-love. ‘Ik worstel enorm met mijn zelfbeeld’, vertelt de winnares van ‘The Voice van Vlaanderen’.
Van bestellingen opnemen en opdienen – of laten vallen –, tot broodjes bakken en burgers grillen – of aanbranden. Zonder enige ervaring, maar met grote gedrevenheid stappen acht bekende influencers in een culinair avontuur. En dat voor het goede doel, want de opbrengst gaat naar JEZ! dat jongeren steunt. Louise Goedefroy is een van hen.
Je won vorig jaar ‘The Voice van Vlaanderen’, maar daarna viel het wat stil rond je.
‘Klopt. Toen ik “The Voice van Vlaanderen” won, nam ik ontslag. Ik wilde uitzoeken wat ik wilde doen met mijn leven en niks overhaasten. Iedereen zei me na mijn overwinning dat ik het ijzer moest smeden wanneer het heet is. Ik haat die zin! Ik wil niet gepusht worden en als ik dat zo aanvoel, dan ga ik net koppig zijn en het omgekeerde doen. Ik wilde een song uitbrengen dat volledig op mijn lijf geschreven is en dat gebeurt niet op een paar weken of zelfs maanden. Ik ben heel blij dat ik het op m’n gemak deed, want ik hou van het eindresultaat!’
Dat resultaat is ‘My Thing’.
‘Ja, mijn baby (lacht)! Omdat iedereen er zo lang op zat te wachten, was ik enorm benieuwd naar de reacties. Maar de single wordt goed ontvangen, dus ik ben superblij! Mijn coach Natalia is ook keitrots op me.’
Je leven veranderde wel serieus in vergelijking met een jaartje geleden.
‘Absoluut! Ik hou van mijn leven momenteel. Mijn dagen bestaan uit koken en recepten ontwikkelen en die filmen voor mijn sociale media, en zingen. Dat zijn mijn twee grootste passies!’
Op TikTok heb je al enorm veel volgers. Hoop je dat je zangcarrière nu ook van de grond komt?
‘Ik verwacht niet dat mijn nummer plots viraal gaat en dat ik direct Sportpaleizen uitverkoop. Ik hoop wel dat dit de start is van mijn leven als zangeres.’
Wat is je grote droom op muzikaal vlak?
‘Ik zou het geweldig vinden als ik het voorprogramma zou mogen doen van grote artiesten die naar België komen.’
Waarom doe je mee aan ‘Burger House’?
‘Dit programma is op m’n lijf geschreven! Ik twijfelde geen seconde om mee te doen. Koken is naast zingen mijn grote liefde. Verder wil ik ook heel graag meedoen aan tv-programma’s. Ik kreeg de smaak te pakken door mijn deelname aan “The Voice van Vlaanderen”, dus ik hoop dat dit enkele deuren opent.’
Vanwaar komt die passie voor koken?
‘Als zesjarig kindje kocht mijn mama mijn eerste kookboek en daar startte mijn liefde voor koken. Mijn ouders gingen ook heel vaak op restaurant waardoor ik van jongsaf aan werkelijk al alles at. Sardienen, olijven, hummus of andere smaken die je aan een kind absoluut niet verkocht krijgt, daar was ik wél gek op. Koken was eigenlijk altijd de rode draad in m’n leven.’
Dacht je er ooit over na om koksschool te volgen?
‘Ik rondde eerst een opleiding af aan de universiteit en besliste daarna om echt mijn hart te volgen. Daarom begon ik een opleiding aan Spermalie. Maar ik maakte die uiteindelijk niet af omdat ik met mijn vriend een huis wilde bouwen waardoor het niet zo handig was dat ik nog studeerde, maar beter centjes verdiende. Ik heb er uiteindelijk geen spijt van, want ik weet dat werken in een keuken héél stresserend kan zijn. Nu ben ik mijn eigen baas en werk ik op mijn eigen tempo, dat ligt me veel beter.’
Mijn mama nam me een keer mee naar een diëtiste. Ze bedoelde dat heel goed en ik neem haar dat niet kwalijk, want ik weende vaak als twaalfjarige dat ik al broeken voor volwassen vrouwen moest kopen. Maar dat was een traumatische ervaring.
Bij Flair staat self-love centraal: heb je veel zelfliefde?
‘Ik geef eerlijk toe dat daar nog veel werk aan is. Ik worstel enorm met mijn zelfbeeld.’
Hoe komt dat?
‘Ik was redelijk mollig als kind. Mijn mama nam me een keer mee naar een diëtiste. Ze bedoelde dat heel goed en ik neem haar dat niet kwalijk, want ik weende vaak als twaalfjarige dat ik al broeken voor volwassen vrouwen moest kopen. Maar dat was een traumatische ervaring voor mij en dat liet de nodige littekens achter.’
Draag je dat nu nog mee?
‘Ja. Ik denk altijd dat ik te dik ben. Dat is jammer, want als ik nu bijvoorbeeld naar foto’s van een paar jaar geleden terugkijk toen ik heel slecht in mijn vel zat, snap ik totaal niet waarom ik dat überhaupt dacht. Het zit tussen mijn twee oren, maar ik werk er wel aan.’
Vertel.
‘Ik gooide onlangs nog enkele broeken weg die al tien jaar in mijn kast lagen in de hoop dat ik er ooit weer zou in passen. Ik wilde mezelf dat niet meer aandoen en ik kocht gewoon broeken die me wél passen. Dat was een verademing, want dat was lang een lade in mijn kast die ik angstvallig meed en die me triestig maakte.’
Komt dat omdat stereotiepe schoonheidsidealen en perfecte plaatjes nog steeds heersen in onze maatschappij?
‘Ik vraag me echt af wie in godsnaam ooit besliste dat mager zijn de norm is. Ik denk dat ik gelukkiger zou zijn als ik niet zoveel op sociale media zat. Ik merk als ik scrol, dat ik triestiger en triestiger word. Maar het is mijn job, dus ik moet wel actief blijven online!’
Ik denk dat ik gelukkiger zou zijn als ik niet zoveel op sociale media zat. Ik merk als ik scrol, dat ik triestiger en triestiger word.
Kreeg je al te maken met negatieve reacties?
‘Gelukkig niet. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat ik vooral video’s maak over koken. Daarom deel ik mijn body issues meestal niet online, ik zou het niet aankunnen als daar kritiek op komt. Koken is mijn safe space. Terwijl ik er wel zelf veel aan heb als influencers eerlijk zijn over hun worstelingen.’
Self-love slaat uiteraard ook op mentaal welzijn: zijn er dingen waar jij soms mee worstelt?
‘Momenteel niet. Toen ik vorig jaar ontslag nam en mijn vaste job inruilde voor m’n sociale media, had ik wel heel veel stress. Dat is een grote sprong én een risico! Het zou gênant zijn als het niet lukte, en ik schoorvoetend moest terugkeren naar mijn oude werkgever. Gelukkig draaide alles goed uit!’
Waarom moeten we zeker kijken naar ‘Burger House’?
‘Voor mij is een aflevering van “Burger House” één lange TikTok omdat het zo herkenbaar is. Je gaat sowieso goed lachen met ons!’
Er komt tot en met 30 maart elke dag om 19u een nieuwe aflevering van ‘Burger House’ online op VTM GO.
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier