Tom kleedt sterren als Rita Ora en Austin Butler, maar is nu ook te zien als jurylid in 'Belgium’s Next Top Model’.
Stylist Tom Eerebout (34): ‘””BNTM”” toont dat de perfecte schoonheid gewoonweg niet bestaat’
The wait is over! Na lang wachten kunnen we eindelijk van de eerste afleveringen van ‘Belgium’s Next Top Model’ op Streamz smullen. Moderedactrice Chloë sprak met jurylid Tom Eerebout over de gloednieuwe editie van de bekende tv-modellenzoektocht.
Wat was jouw eerste reactie toen ze je vroegen als jurylid voor ‘Belgium’s Next Topmodel’?
‘Ik vond het eerst en vooral heel tof dat er weer een modeprogramma op televisie zou komen. België mag dan wel een klein land zijn, er schuilt hier erg veel talent en dat mag wel eens getoond worden! Toch stond jurylid zijn in zo’n bekend programma niet on top of my list. Ik stond niet te springen om met mijn gezicht op televisie te komen. Het project en het team spraken me daarentegen wel enorm aan. Toen ik de andere namen van de jury hoorde, dacht ik: oké, we gaan iets kunnen afleveren dat goed is naar mijn opinie. Het was voor mij dan ook belangrijk om echt betrokken te zijn in het proces. Ik wilde niet enkel en alleen opdagen op set.’
Zijn jij en de andere juryleden vrienden geworden? Of zijn er ook weleens discussies geweest over bepaalde exits?
‘Oh ja, we hebben zeker weleens gediscussieerd. Wij zitten daar ook als onszelf, dus voor ons was het wel belangrijk dat het correct was en dat het klopte. Er is niks in scène gezet. We wisten op de dag van eliminatie nooit op voorhand wie eruit zou gaan, pas als we de foto’s van de opdracht zagen. Dan hebben we gediscussieerd: de ene keer waren we het wel met elkaar eens, soms duurde dat wat langer. Uiteindelijk stonden we wel achter elke beslissing.’
Wat betekent het concept ‘topmodel’ anno 2023?
‘Een topmodel is voor mij iemand die een kledingstuk tot leven kan brengen. Voor mij doet het er dan ook niet toe welke maat of gender die persoon heeft. Je moet je kunnen inleven naar het merk toe. Iets wat ik in het verleden heel goed heb gezien toen ik voor de allereerste keer met Hannelore (Knuts, red.) op set stond: zij gaat voor de spiegel staan, bekijkt het kledingstuk en rockt het vervolgens. Ze weet perfect hoe ze ermee aan de slag moet. In dat opzicht kan je modellenwerk wel wat vergelijken met acteren. Een topmodel speelt eigenlijk iedere dag een ander personage. Zelfs op één en dezelfde set ben je soms tien verschillende personages. Die klik in je hersenen kunnen maken, is wat telt. Nu ben ik die, nu ben ik dat en dat is wat ze willen.’
Teamwork is dus niet zo belangrijk dan?
‘Oh jawel! Een topmodel moet ook goed kunnen samenwerken met de stylisten, de fotograaf, de visagisten en haarstylisten. Soms sta je op set en werkt iets gewoonweg niet op foto. Dan moet je de boel snel kunnen omdraaien en voor iets anders gaan. Daar is teamwerk voor nodig! Maar het model moet het natuurlijk wel allemaal dragen. Letterlijk en figuurlijk.’
De modewereld is een toffe industrie waar veel kansen te grijpen vallen, maar het blijft wel een zware industrie. Je wordt uiteindelijk wel gelabeld en van de ene naar de andere shoot gesmeten.
Er komt anno 2023 steeds vaker kritiek op zogenaamde schoonheidswedstrijden. Waarom is een programma als ‘BNTM’ nog steeds relevant in deze tijd?
‘Omdat het toont dat iets als “de perfecte schoonheid” gewoonweg niet bestaat. Schoonheid kan werkelijk in honderd-en-een dingen zitten. Denk maar aan een scheef tandje, een bepaalde vorm van ogen… Zaken waar mensen het in hun tienerjaren moeilijk mee hadden, maar ze nu volop omarmen. Net omdat het hen onderscheidt van de anderen. Als je kijkt naar de topmodellen van het moment zijn het vaak niet de typische schoonheden zoals de meeste Vlamingen het in hun hoofd geprent hebben. Het gaat vooral over je eigen sterkte vinden, iets wat “BNTM” perfect in beeld brengt.’
Speelden er dan veel onzekerheden bij de kandidaten?
‘Ik denk dat je niemand zal vinden die geen onzekerheden heeft. Maar als de modellen hun onzekerheden konden omarmen, hadden ze vaak de mooiste foto’s van de week. Dat was echt mooi om zien. Alle kandidaten werden tijdens het programma dan ook professioneel begeleid. Ook mental health komt dus aan bod in de reeks. De modewereld is een toffe industrie waar veel kansen te grijpen vallen, maar het blijft wel een zware industrie. Je wordt uiteindelijk wel gelabeld en van de ene naar de andere shoot gesmeten waardoor je soms denkt: jezus. We waren dan ook realistisch en wilden de kandidaten tonen dat die dingen kunnen gebeuren. Al wilden we hen wel ook de juiste tools meegeven zodat ze weten hoe ze ermee om kunnen gaan.’
Welk advies zou je hen zelf geven?
‘Therapie helpt enorm. Door over je onzekerheden te praten, kan je ze leren omarmen en er schoonheid in vinden. Onzekerheden zullen er altijd zijn. Dat is deel van de maatschappij waarin we leven. De grote boosdoener is jezelf continu vergelijken met anderen. Het kijken naar wat de ander wel heeft en jij niet. Als je daarmee ophoudt en gewoon aan jezelf werkt – wat soms jaren kan duren – vind je veel meer rust. Mijn boodschap: breek je hoofd niet over wat anderen over jou denken. Laat ook los hoe jij denkt dat andere mensen zich voelen. Je weet nooit wat er in iemands hoofd omgaat.’
In welk opzicht verschilt de Belgische versie van de Amerikaanse?
‘Wij zetten veel minder in op sassiness en rivaliteit. De meeste modellen zijn zelfs goed bevriend geworden met elkaar. Ik denk dat heel veel modellen het oprecht jammer vonden dat ze de loft moesten verlaten op een bepaald punt. Natuurlijk is er wel een beetje onderlinge concurrentie. Je zit er ook allemaal met hetzelfde doel, maar dat hoeft zich niet op een gemene manier te uiten. Het tweede grote verschil met de Amerikaanse versie is dat we er echt onze Belgische stempel op hebben gezet. De fotografen, stylisten en creative directors die we gevraagd hebben voor de reeks zijn heel high-end. Ik mag natuurlijk nog geen exacte namen verklappen, maar het is echt wel indrukwekkend. Alle modellen keren huiswaarts met een heel mooi portfolio.’
Op welke dingen heb jij vooral gelet?
‘Vooral op de groei van de modellen en hoe goed ze zich kunnen aanpassen. De opdrachten zijn heel verschillend, om de modellen zoveel mogelijk mee te geven. Het is belangrijk dat ze de kritiek van de jury als opbouwende kritiek zien, in plaats van iets dat hen afbreekt.’
Je verzorgt de styling van heel wat sterren. Vond je het moeilijk om als Belg internationaal door te breken?
‘Ik ben mijn carrière begonnen in Londen, dus voor mij viel dat best mee. Wat ik wel heb gemerkt is dat, zeker in de modewereld, er een soort magie hangt over België. De Antwerpse Zes zijn welbekend, maar ook naar de Antwerpse Modeacademie en La Cambre wordt hard opgekeken. De Belgen zijn overal in de modewereld dus ik heb dat niet als een belemmering ondervonden. Ik denk dat dat mij nu ook nog steeds helpt, omdat ik in België zit en bijvoorbeeld niet in LA. Ik heb een andere kijk dan een stylist die in LA gebaseerd is. Ik haal heel veel inspiratie uit een stad als Antwerpen.’
Ik weet nog toen we de eerste aflevering draaiden dat de regisseur naar me toe kwam en zei: “Tom het is wel de bedoeling dat je voor de camera gaat staan. Niet erachter”.
Wat is het beste advies dat je zelf al kreeg?
‘Alister Mackie, een stylist die ik ooit geassisteerd heb, zei me ooit: “Stop met jezelf te vergelijken met andere mensen. Besef je wel voor wie je allemaal werkt? Je bent goed in wat je doet.” Er zijn veel mensen die naar jou opkijken, maar dat besef je vaak gewoon niet. Dat advies heeft me heel hard geholpen bij die onzekerheden waarover ik het daarnet ook had. Ik ben die andere mensen niet, ik ben mezelf. Ik werk op mijn manier en ik doe wat ik doe. Alister heeft me die klik helpen maken.’
Heb je soms nog pinch me-momentjes?
‘Oh ja, nog vaak! Ik ben heel dankbaar voor wat ik doe. The Chromatica Ball (de zesde wereldtournee van de Amerikaanse zangeres Lady Gaga, red.) was bijvoorbeeld zo’n kippenvelmomentje. Je werkt maanden aan die show en je bent dus ook heel lang weg van huis. Als je dan die eerste live-show ziet en de reacties van de fans in je opneemt, ben je wel trots op je werk.
Waarom moeten mensen absoluut kijken naar ‘BNTM’?
‘Als je interesse hebt in mode, fotografie en ook in mental health wil je absoluut kijken! Het is heel entertainend en we showcasen een beetje wat België te bieden heeft op vlak van mode. En dan heb ik het niet over de jury.’
Moest er een tweede seizoen komen, mogen ze jou opnieuw bellen?
‘Zéker! De draaidagen waren intens, maar we zijn echt een beetje familie van elkaar geworden. Het enige cringe is mezelf horen praten, want ik weet dat ik een apart accent heb (lacht)!’
Vond je het dan zo moeilijk om naar jezelf te kijken?
‘Ja, ik weet nog toen we de eerste aflevering draaiden dat de regisseur naar me toe kwam en zei: “Tom het is wel de bedoeling dat je voor de camera gaat staan. Niet erachter”. Ik ben het zo gewoon van op set de camera te ontwijken of om zoveel mogelijk in de achtergrond te blijven.’
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier