Gen F

Join onze community en krijg extra toegang tot artikelen, deel jouw verhaal & ...
© Tine Schoemaker

'Gemiddeld chauffeer ik zo'n twintig uur per week. Dat lijkt veel naast een fulltime job, maar je zit er zo aan.'

Clemence (30) is fulltime opvoedster en cruiset als een Uber-chauffeur door Brussel

Catherine Kosters

Millennials consumeren niet meer, ze delen. Allerhande diensten gelden als valuta in de sharing economy. Wij vroegen aan Clemence hoe dat precies in z’n werk gaat, (bij)verdienen 2.0.


‘Ik heb psychologie gestudeerd in Frankrijk en in Brussel mijn diploma als opvoedster behaald. Momenteel werk ik fulltime met adolescenten in een ziekenhuis. Uber is voor mij de ideale manier om bij te verdienen. Toen ik er voor het eerst over hoorde, kon iedereen zich zonder veel moeite aanmelden. Behalve ik, omdat ik met een Franse wagen reed. Mijn buurman is wel meteen begonnen en heeft me op weg geholpen toen ik een Belgische nummerplaat had. Dat is nu zo’n drie jaar geleden.’

Liberte, allez, roulez


‘Ik ben op mijn achttiende uit huis gegaan met een rijbewijs op zak. Weg bij mijn ouders en de baan op voor een tocht van 800 kilometer naar Montpellier. Urenlang in de auto zitten stoort me dus helemaal niet. Mijn familie woont nog steeds in Frankrijk en ik bezoek hen vaak. Je zou kunnen zeggen dat rijden mijn passie is. Het gevoel van onderweg zijn en van vrijheid vind ik zalig. Al heb je dat gevoel iets minder in de Brusselse binnenstad (lacht). Toen ik in België aankwam als studente, zocht ik een baantje. Het idee dat mijn auto zichzelf terug zou kunnen betalen, sprak me erg aan. Elke chauffeur is tegenwoordig freelancer, dus behaalde ik mijn attest bedrijfsbeheer en werd ik zelfstandige in bijberoep. In het ziekenhuis werk ik in shiften, ‘s ochtends of ‘s middags, en dankzij Uber kan ik op elk gewenst moment bijverdienen. Als ik om 15u00 stop, kan ik nog makkelijk tot 19u00 rijden. Gemiddeld chauffeer ik zo’n twintig uur per week. Dat lijkt veel naast een fulltime job, maar je zit er zo aan.’

De seksistische opmerking dat ik toch echt wel goed rij voor een vrouw, lach ik gewoon weg.

Vrouw achter het stuur


‘Als vrouwelijke chauffeur behoor ik tot een kleine minderheid. Mensen vragen me vaak of ik weleens bang ben, maar ik leef niet in angst. Op mijn achttiende sprong ik al met vier jongens de wagen in zonder nadenken (lacht). Uber slaat de gegevens van elke passagier op en  alle transacties zijn beveiligd. Wanneer een klant zich vreemd gedraagt of te dronken is, heb ik bovendien het recht hem of haar te weigeren. Al is dat gelukkig nog nooit voorgevallen. Uber­gebruikers vormen een  community, net als  mensen die reizen via Airbnb. Het is een levensstijl. De meeste passagiers zijn bijzonder sympathiek. Sommige zeggen weinig, andere voeren boeiende discussies. Zelf neem ik vaak Ubers in het buitenland en in mijn eigen stad. De app is simpel en je hoeft nooit op zoek naar een taxi. Handig wanneer je een glaasje op hebt (lacht). Ik heb nog geen ongelukken meegemaakt – hout vasthouden – en probeer altijd rustig te blijven, ook als klanten haast hebben of jongeren na het uitgaan de radio keihard zetten. Ik leg dan vriendelijk uit dat zoiets niet kan. De seksistische opmerking dat ik toch echt wel goed rij voor een vrouw, lach ik gewoon weg. Eigenlijk heeft het alleen maar voordelen, als vrouw achter het stuur. Vee! vrouwelijke klanten voelen zich bij mij meer op hun gemak en zelfs taxichauffeurs zijn vriendelijk tegen me, terwijl ze doorgaans geen hoge pet van ons op hebben. Van die strijd merk ik weinig. Als Uber-chauffeur moet je je plaats kennen – zo mogen wij geen gebruikmaken van speciale rijstroken en standplaatsen. Zo lang je de ander respecteert, is er volgens mij geen probleem.’

Als Uber-chauffeur moet je je plaats kennen, maar zo lang je de ander respecteert, is er volgens mij geen probleem.

Rijden om te reizen


‘Het minimumbedrag voor een rit is € 5. In twee a drie uur verdien ik de ene dag € 150, de andere maar € 80, omdat ik alleen korte ritjes krijg. Uber houdt 25% commissie in. De werkwijze is heel transparant en je wordt wekelijks uitbetaald. Nadelen zie ik niet echt. Zelfs de files vallen mee, omdat ik de spits vermijd. Mijn inkomsten zijn als zelfstandige in bijberoep natuurlijk beperkt, maar ik heb mijn salaris om op terug te vallen. Over tien jaar zie ik me geen twee jobs meer combineren, maar nu ben ik nog jong en vrij. Wat ik verdien via Uber, dient als spaarpotje om te reizen. Zo ben ik onlangs naar Cuba geweest.’

Meer straffe verhalen: 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content

' ' '