‘Ook de tegels die hij in onze douche plaatste, begonnen uit te zetten omdat ze helemaal niet waterproof bleken te zijn.’
Delphine was hoogzwanger tijdens haar horroverbouwingen: ‘Het scheelde geen haar of het plafond viel op onze pasgeboren baby’
Verbouwen. Het haar van heel wat ervaringsdeskundigen gaat al recht overeind staan van het idee alleen. Maar als je dacht dat jouw verbouwing één grote chaos was, is het verhaal van Delphine ronduit een horrorscenario. De hoogzwangere Delphine dacht dat niet kunnen douchen in haar gloednieuwe huis een issue was, tot het plafond een tijdje later bijna op haar pasgeboren baby viel.
‘Mijn vriend en ik kochten een bouwgrond en gingen zelf op zoek naar een aannemer. We kozen bewust niet voor een sleutel-op-de-deurwoning omdat we onze persoonlijke touch aan het huis wilden geven. Een goede beslissing, leek ons. Tenminste, tot de ruwbouw er stond en de problemen met de verbouwingen elkaar langzaamaan opvolgden.’
Vloeren
‘Het begon met de persoon die onze vloeren zou komen leggen. Die man kregen we maar moeilijk te pakken, en twee weken voor de aanvang van de werken hadden we nog steeds geen exacte startdatum ontvangen. Na heel wat pogingen om hem te bereiken – omdat de tijd écht begon te dringen en een bouwplanning maar weinig ruimte laat voor vertragingen -, liet hij ons doodleuk weten dat hij de opdracht toch niet zag zitten en niet zou komen opdagen. In allerijl gingen we op zoek naar een nieuwe vloerder.’
Kwam er nog bij dat ik op dat moment hoogzwanger was en plots in een huis zonder badkamer woonde. Ik kon me niet eens douchen.
‘De eerste, de beste persoon die ons ertussen kon nemen en er zo voor kon zorgen dat onze strakke planning niet helemaal in de soep draaide, werd onze nieuwe man. Het was een grote opluchting dat we hem hadden gevonden, tot de tegels die hij in onze douche plaatste begonnen uit te zetten en helemaal niet waterproof bleken te zijn. Omdat ook deze vloerder ons vervolgens ghostte en ons aan ons lot overliet, besloot mijn vriend de tegels zelf uit de douche te halen, met de grootste zorg om zoveel mogelijk van het dure materiaal te kunnen recupereren.’
‘Dat hij daardoor met een opengereten duim op de spoeddienst belandde, was de zoveelste druppel in een al redelijk volle emmer. Kwam er nog bij dat ik op dat moment hoogzwanger was en plots in een huis zonder badkamer woonde. Ik kon me niet douchen, want een douche was er niet meer. Ook de rest van de badkamer was door al het stof en vuil een no-gozone voor mij als zwangere vrouw.’
Plafond naar beneden
‘Toch was dat peanuts vergeleken met de problemen die we kregen nadat onze baby geboren was. Ons huis is vervaardigd uit een speciaal soort houtstructuur, dus het was even zoeken naar een stukadoor die daar ervaring mee had. Toen we dachten dat we die uiteindelijk hadden gevonden, belde ook hij een maand voor de aanvang van de werken af. Alweer hetzelfde liedje: we moesten holderdebolder op zoek naar een vervanger die snel aan de slag kon. Resultaat? Na twee maanden begon het plakwerk plots van de muren en het plafond te vallen. Het scheelde geen haar of onze baby had de volle lading op zich gekregen.’
‘Uit pure frustratie hebben we toen zelf de ladder genomen en al het beschadigde plakwerk eigenhandig weer van de muren en plafonds gehaald, want ook deze werkman stak zijn hoofd liever in het zand dan zijn verantwoordelijkheid op te nemen. Of gewoon de telefoon, for that matter. Weet je, iedereen kan fouten maken. Dat er wat misgaat tijdens een bouwproces, is menselijk. Maar het is vooral de manier waarop die mensen met ons omgingen die onze emmer echt deed overlopen. Toch voel ik me vandaag wel thuis in ons huis en ben ik bovenal heel blij dat ik hier met mijn vriend en ons kindje mag wonen. Want als er één ding alleen maar beter is geworden tijdens de verbouwingen, is het wel onze relatie.’
Als ik dat maar had geweten…
Ben je ontevreden over het werk van een vakman en geeft die geen gevolg aan jouw pogingen om tot een oplossing te komen, zoals prijsvermindering of een herstelling? Neem dan een onafhankelijk bemiddelaar onder de arm via het onlineplatform Belmed. Zelfs als zo’n bemiddeling betalend is, valt dat vaak goedkoper uit dan een proces. Je kan ook via aangetekend schrijven tegen een factuur van je vakman protesteren, maar dat lukt meestal alleen als je die factuur nog niet hebt betaald. Je kan je oor tot slot ook te luisteren leggen bij de Consumentenombudsdienst.
Tekst: Elien Geboers
Lees ook:
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier